رنگی کردن یکی در میان سطر ها در اکسل |رنگی کردن یکی در میان سلول اکسل

یکی از کار هایی که میتوان در سلول های اکسل انجام داد تا خوانایی بهتر شود و چشم خسته نشود رنگی کردن یکی در میان سطر ها در اکسل میباشد. شما میتوانید با استفاده از امکاناتی که در نرم افزار اکسل وجود دارد به راحتی اقدام به رنگی کردن یکی در میان سلول ها در اکسل و حتی ردیف ها کنید. در این مقاله میخواهیم تمام روش هایی که میتوانید برای رنگی کردن یکی در میان سطر ها در اکسل انجام دهید را به شما آموزش دهیم.

رنگی کردن یکی در میان سطر ها در اکسل

سریع ترین و ساده ترین راه برای رنگی کردن یکی در میان سطر ها در اکسل استفاده از سبک های جدول از پیش تعریف شده نرم افزار اکسل است.

اولین کاری که برای رنگی کردن یکی در میان سطرهای اکسل انجام داد تبدیل داده ها به جدول میباشد. اگر از قبل داده ای در اکسل وارد نکرده اید میتوانید از همان ابتدا فرمت جدول اکسل را انتخاب کنید.

در این قسمت فیلم رنگ کردن سطر های دلخواه در اکسل را به شما آموزش داده ایم تا بتوانید در کوتاهترین زمان این کار را انجام دهید. اگر باز هم سوالی در این زمینه داشتید میتوانید ادامه مقاله را مطالعه کنید و یا در بخش نظرات سوال مورد نظرتان را مطرح کنید.https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/enaPf/vt/frame

در کنار سایر مزایای جداول مانند فیلترینگ خودکار، نوار رنگی به صورت پیش فرض روی ردیف ها اعمال می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که طیف وسیعی از داده ها را به جدول تبدیل کنید.

اگر از قبل داده ها را در اکسل موجود دارید و میخواهید تغییرات را در ردیف های اکسل ایجاد کنید باید از تب Home گزینه Format as Table را انتخاب کنید. به شما قالب های مختلف جدول را نمایش میدهد که میتوان یکی از این فرمت ها را انتخاب کرد.

در صورتی که داده ها در اکسل موجود باشد باید محدوده سلول هایی را که می خواهید ردیف های رنگی را جایگزین کنید انتخاب کنید. در این حالت شما باید به تب Insert در نوار Excel بروید و روی Table کلیک کنید یا Ctrl+T را فشار دهید.

رنگی کردن یکی در میان سطر ها در اکسل

دقت داشته باشید اگر از قبل یک فرمت دلخواه روی جدول شما اعمال شده باشد نیاز است روی قالب جدول منتخب خود کلیک راست کنید و گزینه Apply and Clear Formatting را انتخاب کنید تا فرمت قبلی حذف و فرمت مورد نظر اعمال شود.

بعد از آن که فرمت جدول را انتخاب کردید از شما سوالی پرسیده میشود که محدوده جدول را از شما مجدد سوال میپرسد تا آن را تایید کنید. در پنجره باز شده گزینه ok را در صورت درست بودن محدوده جدول انتخاب کنید.

به این ترتیب ردیف‌های زوج و فرد در جدول شما با رنگ‌های مختلف سایه‌زنی می‌کنند. بهترین چیز این است که با مرتب کردن، حذف یا اضافه کردن ردیف های جدید به جدول، نواربندی خودکار ادامه خواهد داشت و ردیف های اکسل به صورت یکی از میان رنگی خواهند شد.

رنگی کردن یکی در میان سطر ها در اکسل

توجه:در صورتی که فرمت جدول انتخاب نشده باشد و یک محدوده عادی باشد وقتی ردیف‌های جدیدی را به محدوده اضافه می‌کنید، نوار رنگی خودکار را دریافت نمی‌کنید و به صورت خودرکار رنگی شدن سطرهای اکیل اتفاق نخواهد افتاد.

نقطه ضعف دیگر این است که وقتی داده ها را مرتب می کنید، به عنوان مثال سلول های خاص یا کل ردیف ها را در محدوده جابجا می کنید، نوارهای رنگی شما با ردیف های اصلی حرکت می کنند و الگوی راه راه گورخری زیبا شما دچار تغییر می شود.

رنگی کردن یکی در میان سطر ها در اکسل

انتخاب رنگ سطر های جدول اکسل

اگر از الگوی پیش‌فرض آبی و سفید یا هر فرمتی که برای جدول تان انتخاب کردید جدول اکسل راضی نیستید، الگوها و رنگ‌های بیشتری برای انتخاب دارید. فقط جدول خود یا هر سلولی را در جدول انتخاب کنید، به برگه Design > گروه Table Styles بروید و رنگ های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

می‌توانید از دکمه‌های پیکان برای پیمایش در میان سبک‌های جدول موجود استفاده کنید یا برای مشاهده همه آنها، روی دکمه More کلیک کنید. هنگامی که نشانگر ماوس را روی هر سبکی قرار می‌دهید، بلافاصله به جدول شما منعکس می‌شود و می‌توانید ببینید که ردیف‌های نواری شما چگونه به نظر می‌رسند.

انتخاب رنگ سطر های جدول اکسل

روش دوم تغییر رنگ سطر های اکسل

در صورتی که بخواهید تعداد متفاوتی از ردیف ها را در هر جدول اکسل رنگی کنید و رنگ دلخواه تان را برای آن انتخاب کنید، به عنوان مثال 2 ردیف را در یک رنگ و 3 ردیف را در رنگ دیگر سایه بزنید، سپس باید یک سبک جدول سفارشی ایجاد کنید. با فرض اینکه قبلاً محدوده ای را به جدول تبدیل کرده اید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • به تب Design بروید، روی سبک جدولی که می خواهید اعمال کنید کلیک راست کرده و Duplicate را انتخاب کنید.
انتخاب رنگ سطر های جدول اکسل
  • در کادر Name، نامی از سبک جدول خود وارد کنید.
  • “First Row Stripe” را انتخاب کنید و Stripe Size را روی 2 یا تعداد دیگری که می خواهید تنظیم کنید.
انتخاب رنگ سطر های جدول اکسل
  • “Second row stripe” را انتخاب کنید و این روند را تکرار کنید.
  • روی OK کلیک کنید تا سبک سفارشی خود را ذخیره کنید.
  • با انتخاب آن از گالری Table Styles، استایل جدید ایجاد شده را روی جدول خود اعمال کنید. سبک های سفارشی شما همیشه در بالای گالری تحت عنوان Custom در دسترس هستند.
انتخاب رنگ سطر های جدول اکسل

دقت داشته باشید که سبک‌های جدول سفارشی فقط در شیت کاری فعلی ذخیره می‌شوند و بنابراین در سایر پروژه های اکسل کاری دیگر شما موجود نیستند. برای استفاده از سبک جدول سفارشی خود به‌عنوان سبک جدول پیش‌فرض در کتاب کار فعلی، هنگام ایجاد یا تغییر سبک، تیک کادر «Set as default table style for this document» را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ سطر های جدول اکسل

اگر از سبکی که ایجاد کرده اید راضی نیستید، می توانید به راحتی با کلیک راست روی سبک سفارشی خود در گالری سبک ها و انتخاب Modify از منوی زمینه، آن را تغییر دهید. و در اینجا شما فضای زیادی برای خلاقیت خود دارید! همانطور که در تصویر زیر می بینید، می توانید هر سبک فونت، حاشیه ای را در برگه های مربوطه تنظیم کنید.

انتخاب رنگ سطر های جدول اکسل

حذف رنگ سطر های اکسل

با یک کلیک سطرهای رنگی را در اکسل حذف کنید. اگر دیگر نمی‌خواهید نوار رنگی در جدول اکسل خود داشته باشید، می‌توانید آنها را با یک کلیک حذف کنید. هر سلول از جدول خود را انتخاب کنید، به تب Design بروید و تیک گزینه Banded rows را بردارید.

حذف رنگ سطر های اکسل

همانطور که می بینید، سبک های جدول از پیش تعریف شده اکسل ویژگی های زیادی را برای تغییر ردیف های رنگی در کاربرگ های شما و ایجاد سبک های ردیف های نواری سفارشی ارائه می دهد. من معتقدم که آنها در بسیاری از موقعیت ها کافی خواهند بود، اگرچه اگر چیز خاصی می خواهید، به عنوان مثال. سایه زدن کل ردیف ها بر اساس تغییر مقدار، سپس باید از قالب بندی شرطی استفاده کنید.

رنگی کردن سطر های دلخواه در اکسل

شما می‌توانید از فرمول‌های زیر برای رنگی کردن سطر های دلخواه در اکسل صرف نظر از محتوای آنها استفاده کنید:

  • رنگی کردن ردیف فرد، به عنوان مثال گروه اول و هر گروه دیگر:

MOD(ROW()-RowNum,N*2)+1<=N=

  • رنگی کردن ردیف زوج، به عنوان مثال گروه دوم و هر گروه دیگر:

MOD(ROW()-RowNum,N*2)>=N=

در این فرمول ها RowNum مرجع اولین سلول شما با داده است و N تعداد ردیف‌های هر گروه رنگی است.

نکته: اگر می خواهید هر دو گروه زوج و فرد را به دلخواه رنگی کنید، به سادگی 2 قانون قالب بندی شرطی را با هر دو فرمول بالا ایجاد کنید.
می توانید چند نمونه از استفاده از فرمول و نوار رنگی حاصل را در جدول زیر بیابید.

رنگی کردن سطر های دلخواه در اکسل

سه رنگ کردن سطر های اکسل

اگر فکر می‌کنید که داده‌های شما با ردیف‌هایی که در سه رنگ بهتر به نظر می‌رسند، ۳ قانون قالب‌بندی شرطی را با این فرمول‌ها ایجاد کنید:

برای برجسته کردن اولین و هر ردیف سوم بعد از آن =MOD(ROW($A2)+3-1,3)=1

برای برجسته کردن 2، 6، 9 و غیره. =MOD(ROW($A2)+3-1,3)=2

برای برجسته کردن 3، 7، 10 و غیره. =MOD(ROW($A2)+3-1,3)=0

به یاد داشته باشید که A2 را با ارجاع به سلول اول خود با داده جایگزین کنید.

جدول به دست آمده مشابه این در اکسل شما خواهد بود:

سه رنگ کردن سطر های اکسل

رنگی کردن یکی در میان ستون های اکسل

شما میتوانید به جای ذآن که سطر های اکسل را به صورت یکی در میان رنگی کنید میتوانید همین استایل را برای ستون های اکسل ایجاد کنید.

  • شما با تبدیل یک محدوده به جدول (Ctrl+T) شروع می کنید.
  • سپس به تب Design بروید، یک تیک از ردیف های Banded بردارید و به جای آن Banded columns را انتخاب کنید. به این ترتیب ستون های جدول اکسل شما با رنگ دلخواه تان رنگی میشود.
رنگی کردن یکی در میان ستون های اکسل

اگر رنگ‌های دیگری می‌خواهید، می‌توانید هر الگوی دیگری را از گالری Table Styles انتخاب کنید.

رنگی کردن یکی در میان ستون های اکسل

اگر می‌خواهید تعداد متفاوتی از ستون‌ها را در اکسل رنگی کنید دقیقاً همانطور که در بالای مقاله توضیح داده شده است، یک کپی از سبک جدول موجود به انتخاب خود ایجاد کنید. تنها تفاوت این است که شما “First Colum Stripe” و “Second Colum Stripe” را به جای نوارهای ردیف مربوطه انتخاب می کنید.

رنگی کردن یکی در میان ستون های اکسل

و به این صورت ستون های مورد نظرتان به حالت رنگی در میایند.

رنگی کردن یکی در میان ستون های اکسل

سوالات متداولنحوه رنگی کردن یکی در میان سطر های اکسل به چه صورت است؟

روش های مختلفی برای رنگی کردن سطر های اکسل وجود دارد که در این مقاله برای یکی در میان رنگ کردن و انتخاب رنگ های دلخواه برای رنگی کردن سطر های دلخواه اکسل را توضیح داده ایم.چطور میتوان ستون های اکسل را یکی در میان رنگ کرد؟

در این مقاله به صورت تصویری نحوه رنگی کردن ستون های دلخواه اکسل با رنگ دلخواه را توضیح داده ایم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.