نحوه محاسبه مالیات خرید سکه | استعلام مالیات سکه با کد ملی

یکی از روش هایی که ایرانیان از آن برای سرمایه گذاری و پس انداز استفاده میکنند خرید سکه و طلا میباشد. زمانی این کار میتوانست سرمایه زیادی را عاید فرد کند و وضعیت بازار را تغییر دهد به همین دلیل دولت تصمیم گرفت برای تنظیم و کنترل بازار مالیات خرید سکه را وضع کند. رد این مقاله میخواهیم صفر تا صد نحوه محاسبه مالیات خرید سکه و معافیت ها و مجازات مالیات خرید سکه را بررسی کنیم.

مالیات خرید سکه چیست

اولین سوالی که مردم در زمان فروش و یا خرید سکه میپرسند این است که مالیات خرید سکه چیست و در چه زمانی مشمول پرداخت مالیات خرید سکه هستند؟

باتوجه به آن که خرید سکه و طلا در ایران به یک منبع درآمد تبدیل شده است خرید و فروش آن طبق قانون مشمول مالیات میشود زیرا از خرید و فروش سکه کسب درآمد اتفاق میفتد و همین کسب درآمد میتواند مشمول مالیات شود.

شاید این سوال برای شما پیش آید که چطور میتوان سود حاصل از خرید و فروش سکه را تعیین کرد؟ این سود برای کسانی که در سامانه خرید سکه بانک مرکزی ثبت نام کرده اند و از فروش سکه های خود سودی عایدشان شده است درآمد حاصل از فروش این سکه ها برای آن ها شناسایی میشود.

به این ترتیب مالیات قطعی خرید سکه تعیین میشود و بر اساس تعداد سکه هایی که مورد خرید و فروش قرار گرفته است میزان مالیات محاسبه میشود.

مالیات خرید سکه چیست

نحوه محاسبه مالیات خرید سکه

میزان مالیات سکه در سال های مختلف متغیر میباشد و نمیتوان یک رقم ثابت برای تمام سال ها اعلام کرد. در این قسمت جدول مالیات سکه را قرار داده ایم که شما میتوانید بر اساس جدول مالیات سکه اقدام به محاسبه مالیات خرید سکه کنید.

دقت داشته باشید ملاک محاسبه مالیات سکه تعداد سکه هایی است که از بانک مرکزی دریافت شده است. این جدول قرار داد ه شده مربوط به سال 98 میباشد:

تعداد سکه دریافتینحوه پرداختنرخ مالیات
تا 10 سکهمعاف از مالیاتمعاف از مالیات
از 11 سکه تا 30 سکهپرداخت مالیات به‌صورت مقطوع با مراجعه به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی400 هزار تومان به ازای هر سکه
از 31 سکه تا 50 سکهپرداخت مالیات به‌صورت مقطوع با مراجعه به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی520 هزار تومان به ازای هر سکه
از 51 سکه تا 185 سکهپرداخت مالیات به‌صورت مقطوع با مراجعه به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی650 هزار تومان به ازای هر سکه
بیش از 185 سکهارسال اظهارنامه مالیاتیبا نرخ مالیات بر درآمد محاسبه می‌شود

بر اساس این جدول در صورتی که شما تعداد کمتر از 10 سکه خریده باشید معاف از مالیات خرید سکه هستید و نیازی به پرداخت مالیات توسط شما نیست.

کسانی که بیشتر از 10 سکه و کمتر از 30 سکه خریداری کرده باشند باید به ازای هر سکه مبلغ 400 هزار تومان را به عنوان مالیات خرید سکه پرداخت کند. حالا سوالی که ممکن است برای شما پیش آید این است که مثلا اگر کسی 25 سکه خریداری کرده باشد تکلیف چیست؟

در این صورت 10 سکه از این مقدار معاف از مالیات سکه میباشد و برای 15 سکه باید به ازای هر سکه 400 هزار تومان مالیات پرداخت کرد.

بر اساس این جدول اگر سکه های خریداری شده بین 31 تا 50 سکه باشد باید برای هر سکه مبلغ 520 هزار تومان مالیات پرداخت کنید. البته در این مورد هم 10 سکه اول معاف از مالیات سکه است و برای 20 سکه باقی باید به ازای هر کدام 420 هزار تومان مالیات پرداخت کرد و الباقی تا 51 سکه مشمول پرداخت 520 هزار تومان به ازای هر سکه میباشد.

به همین ترتیب شما میتوانید برای تعداد های بالاتر بر اساس جدول اقدام به محاسبه مالیات خرید سکه کنید.

نحوه محاسبه مالیات خرید سکه

استعلام مالیات سکه با کد ملی

یکی از سوالاتی که همیشه مطرح است این است که آیا امکان استعلام مالیات سکه با کد ملی وجود دارد یا خیر؟ در واقع شما نمیتوانید کد ملی هر کسی را در سامانه وارد کنید و اقدام به استعلام مالیات سکه با کد ملی کنید.

راهی برای این کار وجود دارد و این است که شما باید به سامانه امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنید و یا سایت سازمان امور مالیاتی را در گوگل سرچ کنید تا این سایت را به شما نمایش دهد.

در صورتی که در این سایت ثبت نام کرده باشید باید گزینه <درگاه ملی خدمات الکترونیک> را انتخاب کنید.

در این لحظه شما وارد بخش سامانه استعلامم بدهی مالیاتی میشوید و میتواند با کد ملی خود وارد این سامانه شده و در صورتی که فرد حقوقی هستید میتوانید با شناسه ملی به این سامانه ورود پیدا کنید.

در صورتی که شما بدهی مالیاتی داشه باشید میتوانید در این سامانه از بدهی مالیاتی خود اطلاع یابید.

استعلام مالیات سکه با کد ملی

سایت استعلام مالیات سکه چیست

برای استعلام و پرداخت مالیات سکه شما باید به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید و در صورتی که در این سایت ثبت نام نکرده اید باید نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنید. مراحل ثبت نام در این سامانه در مقاله ذکر شده در بالا به طور کامل توضیح داده شده است.

بعد از ورود به این سامانه شما میتوانید خلاصه پرونده مالیاتی خود را مشاهده کنید. برای دسترسی به این بخش باید در منو سمت راست گزینه <درخواست ها> را انتخاب کنید.

شما میتوانید در این بخش میزان بدهی مالیاتی خود را استعلام کنید. اگر قصد پرداخت مالیات سکه را داشته باشید نیز میتوانید در همین بخش اقدام به پرداخت کنید.

برای اطمینان از مالیات پرداخت شده میتوانید از گزینه مشاهده قبض های پرداختی اقدام کنید و مالیات سکه پرد اخت شده خود را مشاهده کنید.

البته دقت داشته باشید برای پرداخت مالیات سکه در صورتی که تعداد سکه های شما بیش از تعداد تعیین شده باشد باید ابتدا اقدام به پر کردن اظهارنامه مالیاتی کنید و سپس برای پرداخت مالیات سکه اقدام کنید.

مالیات خرید سکه سال 1397

در سال ۱۳۹۷ قانونی برای مالات خرید سکه وضع شد که این قانون به شرح زیر میباشد:

  • بر اساس قانون در سال ۹۷ کسانی که کمتر از ۲۰ سکه خریداری کرده باشند مشمول مالیات نمیشوند.
  • کسانی که بین 20 تا 60 سکه خریداری کرده باشند به ازای هر سکه مشمول 150 هزار تومان مالیت سکه میشوند.
  • مالیات سکه برای تعداد 60 الی 100 سکه به ازای هر سکه 200 هزار تومان میباشد.

برای مثال اگر کسی 90 سکه خریده باشد : 20 سکه معاف از مالیات است. 40 سکه با مالیات 150 هزار تومان به ازای هر سکه و 30 سکه باقی مانده با مالیات 200 هزار تومان محاسبه میشود.

  • مالیات قطعی خرید سکه برای تعداد 100 الی 200 سکه به ازای هر سکه 250 هزار تومان میباشد.

به طور کلی محوه محاسبه مالیات خرید سکه مانند مثال های ذکر شده است. تعداد معاف از مالیات از تعداد کل سکه کسر میشود و بر اساس تعداد های گفته شده از کل سکه ها کسر میشود و به ازای هر سکه مالیت ذکر شده تعیین میشود.

مالیات خرید سکه سال 1398

در سال 1398 نیز قانونی برای خریداران سکه وضع شد که بر اساس آن مطابق با جدول درج شده در بالای این مقاله

  • تعداد 10 سکه معاف از مالیات سکه میباشد.
  • 10 الی 30 سکه مشمول 400 هزار تومان مالیات خرید سکه به ازای هر سکه میباشد.
  • 30 الی 50 سکه مشمول 520 هزار تومان مالیات خرید سکه است.
  • مالیات قطعی خرید سکه 50 الی 185 سکه برابر با 650 هزار تومان به ازای هر سکه میباشد.
مالیات خرید سکه سال 1398

آیا خرید سکه از صرافی مالیات دارد

بر اساس گفته های مسیحی (معاون درآمد های مالیاتی سازمان امور مالیاتی) هر فعالیت اقتصادی که صورت گیرد و در صورتی که در قانون صراحتا به معافیت آن اشاره نشده باشد مشمول مالیات میشود.

لغو مالیات سکه

حذف مالیات سکه برای کسانی که اقدام به خرید و فروش سکه نمیکنند معنا دارد. این بدان معناست که عده ای با خرید و فروش سکه اقدام به کسب سود میکنند که در این صورت باید مالیات خرید سکه بپردازند. اما عده ای سکه میخرند اما آن را نمیفروشند که در این صورت مشمول مالیات نمیشوند.

بر اساس رای دیوان عدالت اداری:

با عنایت به اینکه اصولاً فلسفه وضع قوانین مالیاتی رعایت عدالت مالیاتی است و از افرادی که منتفع می‌شوند، باید مالیات اخذ شود و در این بخشنامه‌ها، جایگزین مناسب برای احتمال خلاف پیش‌بینی‌شده است و آن رسیدگی به اعتراض به ادعای خریداران سکه می‌باشد، ادعای آن‌ها در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی رسیدگی خواهد شد

در این صورت اگر فردی اعتراض داشته باشد میتواند اعتراض خود را ثبت کند که به این اعتراض بر اساس مدارک و مستندات رسیدگی میشود.

جریمه دیرکرد پرداخت مالیات سکه

با توجه به ان که خرید سکه مشمول مالیات میشود اگر این مالیات در زمان مقرر پرداخت نشود متاسفانه مشمول جریمه دیرکرد پرداخت مالیات سکه خواهد شد.

بر این اساس خریداران سکه از سال 1397 و 1398 که تا کنون اقدام به پرداخت مالیات سکه نکرده اند ماهیانه 2/5٪ مشمول جریمه دیرکرد میشوند.

در سال 1399 نیز مشمولن پرداخت مالیات سکه نیز تا 15 تیر ماه 1400 مهلت پرداخت مالیات سکه داشتند و در صورتی که در این تاریخ مالیات خود را پرداخت نکرده باشند مشول مالیات میشوند.

چه کسانی باید مالیات سکه بدهند

بر اساس قانون کسانی که از بانک مرکزی سکه دریافت کرده اند و بر اساس جدول مالیات سکه تعداد سکه های خریداری شده آن ها معاف از مالیات نیست مشمول پرداخت مالیات هستند.

مهلت پرداخت مالیات سکه

شما برای پرداخت مالیات سکه باید به سایت سازمان مالیاتی کشور مراجعه کنید که در این سایت حداکثر زمان پرداخت مالیات را به شما اطلاع داده است. برای سال 1399 مهلت پرداخت مالیات سکه تا 15 تیر ماه 1400 تمدید شد که در این زمان باید همه برای پرداخت مالیات خرید سکه اقدام کنند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.