تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو | تعریف طرف حساب در نرم افزار حسابداری هلو

نرم افزار هلو یکی از نرم افزار های محبوب حسابداری است که با یادگیری این نرم افزار میتوانید به راحتی جذب بازار کار شده و کسب درآمد کنید. در این مقاله میخواهیم به طور کامل به شما توضیح دهیم تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو چیست و به طور کلی طرف حساب در نرم افزار هلو چیست.

طرف حساب چیست

قبل از آن که بخواهیم به تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو بپرازیم اولین مسئله ای که مطرح میشود این است که طرف حساب چیست؟

طرف حساب به انگلیسی Account side میباشد و به طور کلی به تمامی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی (شرکت ها) گفته میشود که طرف معامله شما هستند.

در واقع آنچه باعث میشود شما با این اشخاص ارتباط داشته باید یک معامله میباشد که در این معامله میتوانید کالایی به آن ها فروخته باشید و یا از آن ها کالا و یا خدماتی دریافت کرده باشید.

به این ترتیب میتوان گفت تمامی کسانی که به عنوان خریدار و فروشنده هستند به عنوان طرف حساب محصوب میشوند. آنچه سبب ارتباط شما با طرف حساب میشود صورت حساب میباشد و بیشترین کاربردی که طرف حساب دارد در فاکتور های خرید و فروش میباشد که این صورت حساب ها ثبت میگردند.

همان طور که میدانید در دفتر معین گردش حساب اشخاص حقیقی و حقوقی ثبت میشود به همین دلیلیکی دیگر از کاربرد های طرف حساب را میتوان در دفتر معینبه حساب آورد.

نحوه تعریف طرف حساب در هلو

برای آن که بتوانیم فاکتور های خرید و فروش و معاملات را ثبت نماییم نیاز داریم با اصلاح طرف حساب در هلو آشنا شویم.

تعریف طرف حساب در هلو به اشخاص حقیقی و حقوقی گفته میشود که با آن ها مراوده مالی داریم و در واقع اشخاص تجاری معامله به شمار میروند.

  • اگر شما در ابتدای یادگیری نرم افزار هلو هستید و میخواهید طرف حساب در نرم افزار هلو تعیین کنید باید نرم افزار را باز کنید و از منو اطلاعات اول دوره گزینه معرفی اشخاص را انتخاب کنید.
  • شما دراین مرحله نیز میتوانید از کلید میانبر F7 نیزاستفاده کنید تا مستقیما به این بخش منتقل شوید.
  • در این مرحله صفحه ای برای شما باز میشود که باید گزینه طرف حساب جدید را انتخاب کنید و یا علامت (+) را بزنید.
  • در این بخش برای ایجاد طرف حساب جدید باید نام او را وارد کنید که نرم افزار به صورت خودکار یک کد را برای این طرف حساب جدید ایجاد میکند و به شما نمایش میدهد.
  • در این بخش شما عنوان تراز نسیه اول دوره را مشاهده میکنید که در این بخش باید مبلغ مانده بدهکار یا بستانکار طرف حساب جدید را وارد نمایید.
  • فیلد هایی که در این بخش باقی مانده اند را پر کنیدو در نهایت دکمه تایید را بزنید.
  • بعد از آن که اطلاعات وارد شده را تایید کردید در لیست نرم افزار هلو نام مشخص شده به عنوان طرف حساب ثبت و نمایش داده میشود و شما صفحه ای با چندین تب را مشاهده میکنیدکه میتوانید اطلاعات شخص را در آن تکمیل نمایید.
نحوه تعریف طرف حساب در هلو

نحوه تکمیل مشخصات طرف حساب در هلو

هان طور که در بخش نحوه تعریف طرف حساب در هلو به شما توضیح دادیم شماتا اینجا توانستید یک طرف حساب جدید در نرم افزار هلو ایجاد کنید اما اگر بخواهید اطلاعات شخص حقیقی و یا حقوقی در بخش طرف حساب را تکمیل کنید و یا آن ها تغییر دهید باید چیکار کنید.

در این بخش میخواهیم نحوه تکمیل مشخصات طرف حساب در هلو را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.

بعد از ساخت طرف حساب جدید تبی به شما نمایش داده میشود تحت عنوان مشخصات شخصی که در این بخش باید اطلاعاتی مانند کد اقتصادی، کد ملی، شماره تماس و غیره از شما دریافت میشود.

دقت داشته باشید که در این تب اطلاعات شخصی شهر فرد به صورت پیش فرض تهران انتخاب شده است اگر شهر دیگری مورد نظر شماست باید به شیوه زیر اقدام کنید.

شما باید برای انتخاب شهر جدید در این بخش در منوی که در پایین گزینه ها نمایش داده میشود گزینه سای امکانات را انتخاب کرده و از منوی کشویی باز شده گزینه طبقه بندی جدید را انتخاب کنید.

شما میتوانید برای دسترسی سریعتر به این بخش کلید میانبر F10 را فشار دهید که در این صورت پنجره طبقه بندی جدید برای شما نمایش داده میشود و شما باید کلید اینتر Enter را بزنید که یک سطر جدید اضافه میشودو میتوانید دراین سطر شهر جدید مورد نظرتان را واردکنید و در نهایت تایید را بزنید.

نحوه تکمیل مشخصات طرف حساب در هلو

نحوه تکمیل مشخصات مالی طرف حساب در هلو

در این بخش بعد از آن که اطلاعات شخصی فرد را وارد کردید نوبت به مشخصات مالی میرسد و شما باید در این بخش میزان تخفیفات و اعتباراتی که شخص حقیقی و حقوقی دارد را تعیین کنید.

شما در تب دوم میتوانید اطلاعات مالی طرف حساب را وارد کنید که در این تب میتوانید درصد تخفیفات و اعتبار برای او تعیین کنید.

برای تعیین درصد تخفیف میتوانید هر درصدی که برای اعمال تخفیف در معاملات اقتصادی خود برای آن طرف حساب قائل هستید را تعیین کنید.

اعتبار به این معنی میباشد که شما تعیین میکنید از چه مبلغی بیشتر برای طرف حساب فاکتور صادر نشود.

در این بخش شما میتوانید زمانی که برای تسویه حساب طرف حساب در نرم افزار هلو تعیین کنید.

فیلم آموزش تعریف طرف حساب در نرم افزار هلو

در این بخش از مقاله تصمیم گرفتیم آموزش تعریف طرف حساب در نرم افزار هلو را برای شما قرار دهیم تا بتوانید ملموس تر با این مبحث در نرم افزار هلو و حسابداری (مطالعه بیشتر: حسابداری چیست ) آشنا شوید.

اگر میخواهید بیشتر با نرم افزار هلو آشنا شوید و صفر تا صد کار با هلو را یاد بگیرید میتوانید فیلم های آموزشی هلو را خریداری کنید. برای خرید به صفحه زیر مراجعه کنید و سرفصل های آموزشی نرم افزار هلو را مشاهده کنید.خرید فیلم هلوhttps://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/pq2yT/vt/frame

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

خب همان طور کهرد بخش های بالا برای نحوه تعریف طرف حساب در هلو به شما توضیح دادیم شما میتوانید اطلاعات شخصی و اطلاعات مالی طرف حساب را در نرم افزار هلو ثبت کنید.

شما در این بخش میتوانید انواع بدهکاری و بستانکاری طرف حساب ها در نرم افزار هلو را تعیین کنید که میتوانید شما در سطح تفصیلی این کار را انجام دهید.

برای تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو باید به منو اطلاعات اول دوره رفته سپس گزینه تنظیمات نرم افزار را انتخاب کرده و در بخش طرف حساب در منویی که در سمت چپ به شما نمایش داده میشود میتوانید کد حسابداری برای طرف حساب تعیین کنید.

شما میتوانید در نرم افزار هلو شرکتی و جامع و تولیدی از این قابلیت استفاده کنید و بدهکار و بستانکار را در نرم افزار هلو تعیین کنید.

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

شما میتوانید در این بخش بدهکار و بستانکار را در سطح های مختلف معین و تفصیلی معرفی کنید که معمولا پیشنهاد میشود یا هردو تفصیلی باشند یا هر دو معین.

اگر شما سطح بدهکار و بستانکار را در معین تعیین کنید فرم طرف حساب به صورت زیر به شما نمایش داده میشود.

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

در این قسمت برای تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو باید نام طرف حساب را تعیین کنید و کد های لازم را برای بدهکار و بستانکار انتخاب و تایید کنید.

شما میتوانید کد های معین مورد نظرتان را با انتخاب گزینه کد بد/بس به صورت دستی وارد شود وارد کنید.

پیشنهاد میشود از این گزینه برای جلوگیری از تکراری شدن کد ها استفاده نکنید.

اگر در تنظیمات نرم افزار هلو تعریف در سطح تفصیلی را انتخاب و تأیید نمایید، زمان تعریف طرف حساب جدید باید ابتدا یک سرفصل معین در زیر کد ۱۰۳ به طور مثال با عنوان بدهکاران تجاری (برای کدهای بدهکاری) و یک سرفصل معین در زیر کد ۴۰۱ به طور مثال با عنوان بستانکاران تجاری (برای کدهای بستانکاری) تعریف کنید.

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

در صورتی که دکمه تایید را بزنید فرمی مانند فرم زیر به شما نمایش داده میشود و شماباید در این فرم نام حساب معین خود را وارد کنید و فرم را تایید نمایید.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید یک سرفصل معین جدید که زیرمجموعه 103 است تعریف میشود.

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

در نهایت بعد از تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو و جدا نمودن بدهکاران از بستانکاران فرم زیر به شما نمایش داده میشود.

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

تعریف پرسنل جدید در هلو

تعریف پرسنل جدید در هلو به این صورت میباشد که شما باید مسیر مقابل را در برنامه هلو طی کنید: صفحه اصلی – تنظیمات مدیریتی – تنظیمات نرم افزار

تعریف پرسنل جدید در هلو

صفحه ای بای شما باز میشود که باید از میان گزینه های نمایش داده شده در سمت چپ گزینه امنیتی را انتخاب کنید. پنجره ای برای شما باز میشود که باید تیک گزینه “کلمه رمز داشتن برنامه هنگام استفاده” را بزنید تا بتوانید فرم ها را مدییرت کنید.

تعریف پرسنل جدید در هلو

بعد از آن که به این قسمت وارد شدید کاربری با نام مدیر اضافه میشود که این نام به صورت پیش فرض به او داده شده است.

دسترسی این فرد ایجاد شده سوپروایزر است و رمز عبور او نیز به صورت پیش فرض 1 تعیین شده است.

در صورتی که میخواهید اطلاعات این کاربر را تغییر دهید میتوانید تیک گزینه را بزنید.

در نهایت برای آن که بتوانید کاربر جدید در هلو اضافه کنید علامت + را بزنید.

دقت داشته باشید قبل از آن که بخواهید یک کاربر جدید ایجاد کنید از برنامه خود یک نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

اگر سوالی در مورد تعریف اشخاص در نرم افزار هلو دارید میتوانید در بخش نظرات، سوالات تان را مطرح کنید تا اساتید ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

تعریف پرسنل جدید در هلو

نحوه تعریف حساب برای اشخاص حقیقی و حقوقی  در نرم افزار هلو

تا اینجای مقاله شما توانستید یک طرف حساب جدید ایجاد کنید و اطلاعات شخصی و مشخصات مالی و بدهکاری و بستانکاری او را تعیین کنید.

در تب سوم شما میتوانید تعیین کنید شخص حقیقی و یا حقوقی که شما تعریف کرده اید فروشنده، خریدار و یا واسطه است.

در این بخش میتوانید تیک شخص در لیست سیاه را فعال کنید که در این حالت تعیین کرده اید که این فرد بد حساب است. همچنین در این تب میتوانید تعیین کنید که این شخص حقیقی، حقوقی و یا حقوقی دولتی است و تابعیت او ایرانی و یا خارجی میباشد.

نحوه تعریف حساب برای اشخاص حقیقی و حقوقی  در نرم افزار هلو

نحوه تعیین مشخصات بانک طرف حساب

تب آخر در این بخش برای تعیین مشخصات بانک طرف حساب میباشد و شما میتوانید در این بخش مشخصات بانکی را وارد کنید.

نحوه تعیین مشخصات بانک طرف حساب

در نهایت در پایین تب شما میتوانید نام طرف حساب را اصلاح کنید و یا طرف حساب را حذف کنید. در پایان تب های باز شده را ببندید تا اطلاعات به صورت خودکار در نرم افزار ذخیره شود.

نحوه تعیین مشخصات بانک طرف حساب

جمعبندی

در این مقاله تلاش کردیم به زبان ساده تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو را به شما ارائه دهیم و شما را با طرف حساب در حسابداری، تغییر ماهیت طرف حساب در هلو، حذف طرف حساب در هلو، تعریف پرسنل جدید در هلو، معرفی اشخاص در نرم افزار هلو، تفکیک طرف حساب بدهکاران و بستانکاران در هلو آشنا کنیم.

سوالات متداولتعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو چگونه است؟

در این مقاله به صورت کاملا تصویری و همراهبا فیلم آموزشی نحوه تعریف و جداسازی بدهکار و بستانکار را آموزش داده ایم.طرف حساب چیست؟

به اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی که در معاملات با شما در ارتباط هستند وب ه طریقی خریدار و یا فروشنده و یا واسطه هستند طرف حساب محسوب میشوند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.