مالیات تکلیفی چیست | محاسبه مالیات تکلیفی | مشمولین و انواع مالیات تکلیفی

یکی از روش های دریافت مالیات، مالیات تکلیفی میباشد و در این مقاله قصد داریم صفر تا صد به شما توضیح دهیم مالیات تکلیفی چیست و نحوه محاسبه مالیات تکلیفی چگونه است.

مالیات تکلیفی چیست

باشنیدن مالیات تکلیفی اولین سوالی که مطرح میشود این است که مالیات تکلیفی چیست و چگونه محاسبه می شود. همان طور که میدانید همه افراد حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت مالیات هستند و باید در برابر خدماتی که دریافت میکنند مالیات بپردازند.

مالیات تکلیفی در واقع مالیاتی است که به درآمد اشخاص تعلق میگیرد و پرداخت آن مانند یک تکلیف بر اشخاص حقیقی و حقوقی ضروری است. در مالیات تکلیفی بر اساس قانون مقددار تعیین شده باید از درآمد اشخاص توسط پرداخت کننده درآمد کسر و پرداخت شود.

برای درک بهتر این موضوع که مالیات تکلیفی چیست و چگونه محاسبه می شود میتوان مالیات حقوق که توسط کارفرما از حقوق کسر و پرداخت میشود را مثال زد.

برای تعریف مالیات تکلیفی به زبان ساده میتوان گفت مالیات تکلیفی مالیاتی است که وظیفه پرداخت به عهده شخص دیگری است نه همان شخصی که مالیات مربوط به اوست. برای مثال مالیات حقوق کارگر مربوط به حقوق کارگر است اما توسط کارفرما باید پرداخت شود.

مالیات تکلیفی چیست

مالیات تکلیفی چند درصد است

برای پرداخت مالیات تکلیفی اولین سوالی که مطرح میشود این است که مالیات تکلیفی چند درصد است و چگونه محاسبه میشود؟

درصد مالیات تکلیفی برای انواع کار ها و خدمات متفاوت میباشد و نمیتوان یک عدد ثابت بیان کرد. برای مثال مالیات تکلیفی حق الوکالله برابر با 5٪ میباشد و یا مالیات تکلیفی نقل و انتقال سهام برابر با 4٪ میباشد.

در ادامه شما را بیشتر با انواع مالیات تکلیفی آشنا میکنیم تا بهتر متوجه شوید که مالیات تکلیفی چند درصد است و بر چه اساسی این درصد تعیین میشود.

انواع مالیات تکلیفی

همان طور که در بخش درصد مالیات تکلیفی به آن اشاره کردیم برای محاسبه مالیات تکلیفی نوع کار و شغل تاثیر مستقیم در تعیین این درصد دارد. رد این بخش میخواهیم شما را با انواع مالیات تکلیفی آشنا کنیم تا بیشتر متوجه شوید که مالیات تکلیفی به چه مشاغلی تعلق میگیرد و چه کسانی مشمول پرداخت مالیات تکلیفی هستند.

انواع مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد

رایج ترین انواع مالیات تکلیفی مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد میباشد. معمولا برای تعریف مالیات تکلیفی مالیات حقوق را مثال میزنند زیرا درک آن راحت تر و ملموس تر است. در این مالیات همواره باید معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شود و نکات نحوه محاسبه مالیات حقوق در نظر گرفته شود.

در مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد باید میزان مالیات تعیین شده از حقوق کارگر توسط کارفرما کسر شود و این مالیات توسط کارفرما باید به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت شود.

مالیات تکلیفی پیمانکاری

از دیگر انواع مالیات تکلیفی، مالیات تکلیفی پیمانکاری است. این مالیات به قرار دادهای پیمانکاری تعلق میگیرد. پیمانکار شخص حقیق و یا حقوقی میباشد که موظف است در برابر انجام وظیفه خود خدماتی را ارائه دهد و مبلغی را به عنوان حق الزحمه بر اساس قرارداد دریافت میکند.

کارفرما باید قبل از آن که به پیمانکار مبلغی را پرداخت کند درصد تعیین شده توسط سازمان مالیاتی کشور کسر کند و این مبلغ را به عنوان مالیات تکلیفی پیمانکاری پرداخت کند.

به این ترتیب وظیفه کسر و پرداخت مبلغ مالیات تکلیفی بر عهده کارفرما است و پیمانکار نقشی برای پرداخت این مالیات ندارد.

بر اساس قانون میتوان گفت این مالیات برابر با 5٪ ناخالص دریافتی پیمانکار میباشد که در قانون جدید این مقدار به 3٪ ناخالص دریافتی پیمانکار کاهش یافته است.

مالیات تکلیفی مضاربه

مالیات تکلیفی مضاربه از جمله مالیات های مستقیم است که این مالیات تکلیفی به وام های بانکی برای راه اندازی مشاغل تعلق میگیرد. محاسبه مالیات تکلیفی مضاربه کمی پیچیده میباشد اما به طور کلی میتوان گفت فردی که بر اساس قرارداد تعهد میکند فعالیت اقتصادی خاصی را انجام دهد و سودی از این فعالیت کسب میکند باید یک درصد معین از این سود مضاربه را به عنوان مالیات تکلیفی مضاربه به سازمان امور مالیاتی کشور باید پرداخت کند.

در این قرارداد های مضاربه سرمایه گذار ملزم به پرداخت این مالیات تکلیفی نیست. این جمله به این معنی میباشد که سرمایه گذار باید سودی که از این فعالیت اقتصادی عاید او شده است را دریافت کند و درصدی از آن را به عنوان مالیات بر اساس آنچه تعیین شده کسر کند و آن را به انجام دهنده فعالیت اقتصادی پرداخت کند تا او این مبلغ را به عنوان مالیات تکلیفی مضاربه به اداره مالیات کشور پرداخت کند.

مالیات تکلیفی اجاره املاک

از دیگر انواع مالیات تکلیفی، مالیات تکلیفی اجاره املاک میباشد که این مالیات در گروه مالیات های مستقیم به شمار میرود.

مالیات تکلیفی اجاره املاک به این صورت میباشد که اگر از اجاره ملک درآمدی عاید شخص شود و این ملک به شخص حقیقی اجاره داده شده باشد مالیات اجاره بر عهده مالک میباشد.

در صورتی که ملک به شخص حقوقی اجاره داده شده باشد مالیات تکلیفی اجاره املاک برعهده مستاجر که شخص حقوقی است میباشد و باید مبلغی که به عنوان مالیات تکلیفی اجاره املاک تعیین شده است را از اجاره کسر کند و به اداره مالیات آن را پرداخت کند.

پس در یک کلام میتوان گفت همه چیز به مستاجر بستگی دارد : اگر مستاجر شخص حقیقی باشد باید مالیات تکلیفی اجاره املاک توسط مالک پرداخت شود و اگر مستاجر شخص حقوقی باشد باید توسط مستاجر این مالیات از اجاره کسر و به اداره مالیات پرداخت شود.

مالیات تکلیفی اجاره املاک

مالیات تکلیفی حق الوکاله

مالیات تکلیفی حق الوکاله از دیگر انواع مالیات تکلیفی است که باید توسط وکلا پرداخت شود. همان طور که میدانید وکلا برای انجام کار برای موکل خود باید قراردادی را وضع کنند که در این قرارداد حق الوکاله وکیل ذکر میشود.

بر اساس مبلغی که وکیل و موکل برای انجام خدمات توسط وکیل به توافق میرسند درصدی از این مبلغ به عنوان مالیات تعیین میشود.

بر اساس قانون وکیل موظف به پرداخت این مالیات تکلیفی حق الوکاله به سازمان مالیاتی کشور میباشد که باید بر اساس قانون درصدی را از این حق الوکاله کسر کرده و به عنوان مالیات پرداخت کند.

در صورتی که وکیل از پرداخت این مالیات سرباز زند باید 20٪ جریمه پرداخت کند.

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی بسیار پیچیده میباشد و برای کار های مختلف درصد های مختلفی به عنوان مالیات تکلیفی در نظر گرفته میشود. قانون گذار در این راستا برای آن که عدالت برقرار شود برای اقشار مختلف جامعه مالیات های تکلیفی متفاوتی را در نظر گرفته است.

در واقع بر اساس حوزه فعالیت اقتصادی این درصد متفاوت خواهد بود و همه چیز به شرایط کسب و کار و نوع کسب درآمد دارد.

برای آن که بتوانید در این راستا در زمان معین مالیات تکلیفی خود را پرداخت کنید و مشمول جریمه نشوید پیشنهاد میکنیم از خدمات مالیاتی که برترین شرکت های حسابداری ارائه میدهند بهره ببرید.

به این ترتیب در زمان مقرر محاسبه مالیات تکلیفی شما انجام میشود و با پرداخت به موقع مالیات تکلیفی مشمول جریمه نمیشوید.

جرائم عدم پرداخت مالیات تکلیفی

همان طور که گفته شد برای پرداخت مالیات تکلیفی زمان معینی تعیین میگردد و مشمولین موظف هستند رد زمان تعیین شده مالیات خود را پرداخت کنند.

در صورتی که فرد مشمول پرداخت مالیات تکلیفی مالیات خود را در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نکند مشمول جریمه میشود و باید بر اساس قانون مبلغی را به عنوان جریمه نیز پرداخت کند.

به طول مثال عدم پرداخت به موقع مالیات تکلیفی، شامل جریمه ای معادل ۱ درصد از میزان مالیات پرداخت نشده است و شما موظف به پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی هستید، و به علاوه این موضوع، به ازای هر ماه دیرکرد ۲٫۵ درصد به این میزان افزوده می شود. همانطور که میدانید این درصد ها با توجه به ارقام بالا، مبلغ قابل توجهی خواهند بود، پس در پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی دریغ نکنید و مبلغ معین شده را در زمان معین و تعیین شده پرداخت کنید.

گاهی ممکن است سازمان امور مالیاتی از فرد خاطی شکایت کند که در این صورت بر اساس قانون به 6 ماه الی 2 سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

بخشودگی جرایم مالیات های تکلیفی

در صورتی که کسانی که مشمول پرداخت مالیات تکلیفی هستند در زمان تعیین شده و بر اساس تسهیلاتی که برای پرداخت مالیات تکلیفی ارائه کرده اند مالیت خود را پرداخت نکنند مشمول جریمه میشوند و موظف هستند علاوه بر مالیات تکلیفی مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

در صورتی که مودیان مالیات تکلیفی در زمان مقرر مالیات خود را پرداخت کنند میتوانند از تسهیلاتی که برای این منظور در نظر گرفته شده است بهره مند شوند.

از شرایط بخشودگی جرایم مالیات های تکلیفی این است که مشمولین در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.

سوالات متداولمالیات تکلیفی چیست؟

یکی از انواع مالیات است که فرد دیگری باید به جای فرد مشمول مالیات ر پرداخت کند مانند مالیات حقوق که توسط کارفرما از حقوق کارگر کسر میشود و سازمان مالیاتی کشور پرداخت میشود.محاسبه مالیات تکلیفی چگونه است؟

بر اساس نو.ع فعالیت اقتصادی بر اساس قانون درصد مالیات تکلیفی متفاوت خواهد بود. برای مثال همان طور که در مقاله توضیح دادیم مالیات تکلیفی حق الوکاله 5٪ و مالیات تکلیفی نقل و انتقال املاک 4٪ میباشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.