مفاصا حساب مالیاتی خودرو | سامانه مفاصا حساب مالیاتی خودرو | مفاصا حساب خودرو چیست

مودیان مالیاتی که مشغول به مشاغل خودرویی هستند می توانند وضعیت پرونده خود را در سامانه جامع مالیاتی مشاهده نمایند. برای مشاهده وضعیت پرونده در این سامانه می بایست ابتدا ثبت نام کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نمایید. در این مقاله، به طور کامل درباره نحوه صدور مفاصا حساب مالیاتی خودرو، صحبت خواهیم کرد.

مفاصا حساب مالیاتی خودرو

با توجه به ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی در تمام قرارداد های مربوط به نقل و انتقال شخص انتقال دهنده برای تایید هزینه به انتقال گیرنده می بایست مفاصا نامه دریافت کند و به دریافت کننده ارائه نماید. یکی از انواع مفاصا، مفاصا حساب مالیاتی خودرو است.

مفاصا در واقع سندی است که برای تسویه ارائه می گردد. همه مشاغل مرتبط با خودرو ها، از خودرو های سنگین تا شخصی، مشمول مالیات می باشند و مفاصا حساب مالیاتی خودرو در واقع همان سندی است که می گوید صاحب یک وسیله نقلیه به سازمان امور مالیاتی بدهکار نیست.

مفاصا حساب مالیاتی خودرو

مدارک مفاصا حساب مالیاتی خودرو

  1. مدارک شناسایی مودی مالیاتی شامل کارت ملی و شناسنامه
  2. مدارک شناسایی مالک خودرو یکی از موارد زیر: سند کمپانی خودرو، سند قطعی یا بنچاق، قرارداد اجاره به شرط تملیک، برگ ترخیص از گمرک، وکالت نامه، نامه مزایده
  3. برگ سبز خودرو

به علاوه، لازم است برای صدور گواهی و یا تکمیل فرم درخواست مفاصا حساب از دفاتر رسمی استعلام گردد. اگر خودرو جزو خودرو های فرسوده محسوب گردد لازم است اصل و تصویر وکالت نامه و بقیه مدارک مانند توقیفی، تصادفی، پارکینگ مراکز انتظامی و … نیز در اختیار باشند.

دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین

همان طور که پیش تر ذکر شد مودی مشاغل خودرویی می تواند در سامانه جامع امور مالیاتی وارد شده و در هر زمانی وضعیت پرونده خود را مشاهده کند. همچنین در قسمت درخواست مفاصا حساب مشاغل در این سامانه، امکان مشاهده مشخصات آخرین مفاصا حساب مودی و اطلاعات مالک قبلی نیز وجود دارد.

پس از ورود به سامانه امور مالیاتی و ثبت نام و ارائه اظهارنامه، مودی مالیاتی قبض مالیاتی مربوط به عملکرد را دریافت کرده و در آخر سند تسویه حساب مالیاتی و یا مفاصا حساب مالیاتی خودرو برای وی صادر می گردد.

نحوه صدور مفاصا حساب مالیاتی خودرو

پس از این که مودی مالیاتی به سامانع جامع مالیاتی وارد و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل می کند، مدارک مورد نیاز به ممیز مربوطه ارسال می گردد تا بررسی شود.

پس از ده روز کاری، نتیجه بررسی ممیز مالیاتی تعیین شده و بعد از این ده روز مودی مالیاتی می تواند مفاصا حساب مالیاتی خودرویی را دریافت کند.

نحوه صدور مفاصا حساب مالیاتی خودرو

بعد از مشاهده اطلاعات پیغام زیر به کاربران نمایش داده می شود:

آیا درخواست مفاصا جهت نقل و انتقال خودرو است یا خیر؟

اگر پاسخ این سوال مثبت باشد گزارش ارزیابی توسط کاربر ثبت شده و وضعیت بدهی مالیاتی وی از سال ۱۳۸۸ تا به حال نمایش داده می شود.

به این ترتیب در صورت وجود بدهی مودی مالیاتی آن را پرداخت می کند و وصول آن را در سیستم ثبت می کند و سپس مفاصا برای وی صادر می گردد.

در صورتی که مودی مالیاتی بدهی نمایش داده شده را قبول نداشته باشد می بایست مدرک آن را ارائه داده و درخواست جدیدی را ثبت نماید که وضعیت وی مجددا بررسی گردد.

درخواست مفاصا حساب مشاغل خودرویی

تمامی صاحبان مشاغل مرتبط با خودرو موظف به مفاصا حساب مالیاتی می باشند. از جمله خودرو های باری، سنگین، راهسازی، تاکسی، مینی بوس ها، اتوبوس، وانت بار، کامیون، کامیونت و …

در تعیین مالیات مشاغل خودرو، نوع خودرو، مدل خودرو. پلاک ثبت شده و نحوه استفاده از خودرو ( این که خودرو شخصی است یا برای حمل و نقل عمومی و یا کسب و کار از آن استفاده می شده ) نقش دارند.

در مورد افراد صاحب مشاغل خودرویی که بیش از یک خودرو دارند، مالیات خودرو های دیگر به صورت مقطوع و با ۲۵ درصد افزایش این مالیات محاسبه می گردد.

مهلت ارسال اظهارنامه مشاغل خودرویی چقدر است

در مفاصا حساب مالیاتی خودرو نیز مانند بقیه اظهارنامه های مالیاتی، مودیان می بایست تا ۳۱ خرداد ماه هر سال اظهارنامه مالیاتی خود از عملکرد سال گذشته را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. البته، در دو سال اخیر به علت شیوع بیماری کرونا، این مهلت تا ۳۱ مرداد ماه تمدید شده است.

مانند سایر اظهار نامه های مالیاتی در صورتی که اظهارنامه مالیاتی خودرو نیز تا موعد مقرر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، تسلیم نگردد، ۳۰ درصد مالیات قطعی و غیر قابل بخشش به عنوان جریمه و ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر یک ماه دیر کرد باید توسط مودی مالیاتی پرداخت گردد.

جمع بندی

مفاصا حساب مالیاتی خودرو یکی از اعمالی است که افراد مشغول در مشاغل خودرویی هر سال موظف به انجام آن هستند. به این منظور لازم است که مودیان مالیاتی اظهارنامه مالیاتی خود را تا زمان مقرر شده به سامانه امور مالیاتی ارسال نموده و حساب مالیاتی خود را تسویه نمایند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.