محاسبه مالیات اشخاص حقیقی 1400 | نرخ مالیات اشخاص حقیقی | جدول مالیات اشخاص حقیقی

مالیات که به عنوان یکی از مهم ترین روش های کسب درامد دولت شناخته می شود به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم از افراد اخذ می گردد. مالیات غیر مستقیم همان طور که از نامش پیداست به صورت جداگانه از شما دریافت نمی گردد اما برای پرداخت مالیات مستقیم اشخاص حقوقی یا حقیقی می بایست با تنظیم اظهارنامه مالیاتی از میزان آن آگاه شده و اقدام به پرداخت آن نمایند.

نرخ مالیات اشخاص حقیقی 1400

در این مقاله نرخ دقیق مالیات اشخاص حقیقی را به شما خواهیم گفت. اما ابتدا باید با تکالیف مالیاتی مودیان آشنا شوید. محاسبه محالیات اشخاص حقیقی باید با توجه به قوانینی باشد که در این باره وضع شده اند. در این مقاله ما تکالیف مالیاتی مودیان اشخاص حقیقی و نرخ مالیات اشخاص حقیقی را بیان خواهیم کرد.

نرخ مالیات اشخاص حقیقی

تکالیف مالیاتی مودیان اشخاص حقیقی

هر بیزنسی که راه اندازی می شود باید برخی عملیات مالیاتی را انجام دهد که به ترتیب زیر طبقه بندی می شوند:

معرفی کردن بیزنس به سازمان امور مالیاتی: این کار باید حداکثر در ۴ ماه پس از تاریخ شروع فعالیت های مجموعه انجام شود. ( مطابق با تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات های مستقیم )

نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک معامله ها: اشهاص حقیقی صاحبان مشاغل وظیفه دارد دفاتر و اسناد و مدارک مربوط به معامله های خود را نگهداری و تا ۵ سال بعد از تسلیم اظهارنامه بایگانی کنند. ( مطابق با ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم )

ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات: این کار باید حداکثر تا ۳ ماه بعد از تمام شدن سال مالی یعنی خرداد ماه هر سال انجام شود. این اظهارنامه ها هر سال باید بر اساس دفاتر و اسناد و مدارک معتر تنظیم شوند و به سازمان اداره اموره مالیاتی ارائه گردند تا پس از تعیین مالیات آن پرداخت گردد. ( مطابقه با ماده ۹۳ و ۹۵ قانون مالیات های مستقیم )

  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات متعلق: اظهارنامه مالیاتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده باید تا ۱۵ روز بعد از تمام شدن هر فصل ارائه گردد.
  • ارائه صورت معامله های فصلی: یک ماه و نیم بعد از تمام شدن هر فصل، صورت تمام معامله ها باید به سازمان امور مالیاتی ارائه گردد. ( مطابق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم )‌

اگر برای امور مالیاتی نیاز به نظر بهترین کارشناسان داشتید میتوانید با کارشناسان مالیاتی ما تماس بگیرید و از خدمات مالیاتی ما با بالاترین کیفیت بهره مند شوید.

چرا باید تکالیف مالیاتی را انجام دهیم

طبق قانون تمام مودیان مالیاتی برای این که به فعالیت های کسب و کار خود رسمیت ببخشند باید تکالیف مالیاتی خود را به جا آورند. در صورتی که این کار انجام نشود بازرسان اقدامات لازم را انجام خواهند داد که در این صورت شرکت و کسب و کار مشمول جرائم مالیاتی خواهد شد. از طرف دیگر انجام تکالیف قانونی در موعد مقرر شده دارای امتیازات و تسهیلاتی برای شرکت و کسب و کار است.

محاسبه مالیات اشخاص حقیقی 1400

مهم ترین سوالی که ذهن افراد مختلف را درگیر می کند این است که مالیات اشخاص حقیقی چند درصد است؟

در مورد افراد حقوقی باید گفت که ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقوقی را تعیین می کند اما در مورد اشخاص حقیقی باید به ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم توجه کنید.

در این ماده ذکر شده است که مالیات اشخاص حقیقی با سه نرخ جداگانه محاسبه می شود:

درامد اشخاص حقیقی تا ۵۰ میلیون تومان سالانه مشمول ۱۵٪ مالیات

درامد اشخاص حقیقی از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سالانه مشمول ۲۰٪ مالیات

و درامد اشخاص حقیقی بالای ۱۰۰ میلیون تومان مشمول ۲۵٪ مالیات می باشد.

محاسبه مالیات اشخاص حقیقی

مالیات اشخاص حقیقی 

پیش از این که به توضیح نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی بپردازیم باید با گروه بندی مشاغل و اشخاص حقیقی آشنا شوید:

  • گروه اول:
  1. مودیانی که درامد ابزاری آن ها در اظهارنامه دو سال قبل یا اخرین درامد قطعی شده آن ها تا پایان دی ماه سال قبل بیش از ۵۵ میلیارد ریال باشد.
  2. در یکی از گروه های زیر باشند:
  • دارندگان کارت بازرگانی ( وارد کننده ها و صادر کننده ها )
  • صاحب کارخانه ها و واحد های تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذی ربط
  • صاحب هتل های سه ستاره و بالا تر
  • صاحب بیمارستان ها و زایشگاه ها و کلینیک های تخصصی
  • صاحبان مشاغل صرافی
  • فروشگاه های زنجیره ای دارا یمجوز فعالیت از وزارت خانه مربوطه
  • صاحبان موسسه های حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهنده های خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم
  • صاحبان موسسه های حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافربری و یا باربری
  • گروه دوم:

مودیانی که درامد ابزاری آن ها در اظهارنامه دو سال قبل و یا اخرین درامد قطعی شده آن ها تا پایان دی ماه سال گزشته بین ۱۸ تا ۵۵ میلیارد ریال باشد.

  • گروه سوم:

مودیانی که جزو گروه های اولی و دومی نباشند.

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی سال 99

نرخ مالیات بر درامد اشخاص مطابق با نرخ های آمده در ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم محاسبه می گردد. در جدول زیر نزخ پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در سال ۹۹ آمده است:

 حداقل درامد خالص به ریالحداکثر درامد خالص به ریالنرخ مالیات بر درامد
درامد خالص مشمول معافیت مشاغل ۲۸۸۰۰۰۰۰۰۰ ٪
درامد خالص مشمول مالیات پس از کسر معافیت مشاغل تا ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۱۵٪
درامد خالص مشمول مالیات پس از کسر معافیت مشاغلمازاد بر ۵۰۰۰۰۰۰۰۰تا ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۲۰٪
درامد خالص مشمول مالیات پس از کسر معافیت مشاغلمازاد بر ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰بیش از آن۲۵٪

استعلام مالیات اشخاص حقیقی

برای استعلام بدهی مالیاتی باید در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام نمایید و به این ترتیب به سوابق پرونده های مالیاتی دسترسی پیدا کنید.

اشخاص حقوقی و حقیقی باید با شناسه ملی به امور مالیاتی خود بپردازند.

با مراجعه کردن به سایت https://my.tax.gov.ir  از میزان بدهی مالیاتی و ممنوع الخروجی مطلع شوید.

میزان معافیت سالیانه مشاغل اشخاص حقیقی

میزان معافیت سالیانه مشاغل اشخاص حقیقی با توجه به ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم محاسبه می گردد. سقف معافیت مالیات صاحبان مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم برای سال ۱۳۹۹ معادل ۲۸۸ میلیون ریال است.

در مشاغل مشارکتی، شرکا این امکان را دارند که تا حداکثر از دو معافیت استفاده کنند. حتی در صورتی که تعداد شرکا بیش تر از دو نفر باشد نیز این قانون پابرجاست.

سپس مبلغ معافیت بین تمام شرکا پخش می شود و باقی مانده سهم هر شریک به صورت مجزا شامل مالیات می گردد.

البته شرکایی که با یک دیگر رابطه زوجیت دارند از لحاظ استفاده از معافیت در جایگاه یک شریک در نظر گرفته شده و معافیت مقرر شده مطابقه با تبصره ۱ ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم به آن ها تعلق می گیرد.

میزان معافیت سالیانه مشاغل اشخاص حقیقی

فرمول محاسبه مالیات عملکرد سال 98 اشخاص حقیقی

فرمول محاسبه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی عبارت است از: درصد از کل درآمد حاصل از فروش کالا و یا فروش خدمات بعد از کم شدن هزینه های قابل قبول سازمان مالیاتی مطابق با ماده ۱۴۸ قانون مالیات های مستقیم.

مثال محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

برای درک بهتر نحوه محاسبه مالیات اشخاص حقیقی به مثال زیر توجه کنید:

فردی در طول سال ۹۸ به میزان یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال درامد مشمول مالیات داشته است و مبلغ معافیت سالانه به مشاغل برابر با ۲۸۸ میلیون ریال است. اگر بخواهیم مالیات را محاسبه کنیم به روش زیر عمل می کنیم:

درامد مشمول مالیات بعد از کم کردن معافیت = ۱.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰- ۲۸۸.۰۰۰.۰۰۰ = ۱.۱۱۲.۰۰۰.۰۰۰

۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰×۱۵٪= ۷۵.۰۰۰.۰۰۰

۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰×۲۰٪ = ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۱۲.۰۰۰.۰۰۰×۲۵٪ = ۲۸.۰۰۰.۰۰۰

مالیات ابرازی ۷۵.۰۰۰.۰۰۰ + ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ + ۲۸.۰۰۰.۰۰۰ = ۲۰۳.۰۰۰.۰۰۰

سوالات متداولمالیات اشخاص حقیقی چگونه محاسبه میشود؟

در این ماده ذکر شده است که مالیات اشخاص حقیقی با سه نرخ جداگانه محاسبه می شود:
درامد اشخاص حقیقی تا ۵۰ میلیون تومان سالانه مشمول ۱۵٪ مالیات – درامد اشخاص حقیقی از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سالانه مشمول ۲۰٪ مالیات – ادامه در مقاله توضیح داده شده استنرخ مالیات اشخاص حقیقی چقدر است؟

بر اساس درآمد نرخ مالیات اشخاص حقیقی تعیین میشود برای مثال برای درآمد های زیر ۵۰ میلیون این نرخ برابر با 15% میباشد. ادامه در مقاله ذکر شده است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.