نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک | محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نقل و انتقال ملک به جز بخش هزینه های خرید خانه دارای هزینه هایی دیگر مانند مالیات است که دانستن نکات مربوط به نحوه محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال املاک در سال ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ می تواند به شما کمک های زیادی کند. در این مقاله قصد داریم نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک را به شما آموخته و تمام آن چه که درباره قوانین مربوط به آن باید بدانید ذکر کنیم.

مالیات انتقال حق واگذاری املاک چیست

مالیات انتقال حق واگذاری ملک یکی از انواع مالیاتی است که هنگام نقل و انتقال ملک باید پرداخت شود. انتقال محل واگذار شوند به ماخذ وجوه دریافتی مالک حق به نرخ ۲ درصد در تاریخ واگذاری مالکان عین یا صاحبین حق مشمول مالیات می شوند.

در ادامه مقاله نحوه محاسبه این نوع از مالیات توضیح داده شده است.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

نرم مالیات نقل و انتقال ملک در معامله های قطعی بر اساس ارزش معاملاتی ملک در هنگامی که معامله ثبت می شود در دفتر اسناد رسمی محاسبه می گردد.

موقع نقل و انتقالات ملک مسکونی و یا نقل و انتقالات ملک تجاری در دفترخانه مالیات واحد به اندازه ۵ درصد از ارزش معاملاتی از شخص فروشنده دریافت می گردد.

کمیسیون تقویم املاک مقدار ارزش معاملاتی را تعیین می کند. این کیسیون ارزش معاملاتی ملک را با توجه به مفاد قانونی نقل و انتقال املاک تعیین می کند.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

مفاد قانونی نقل و انتقال املاک

نوع کاربری و موقعیت مکانی زمین باید هنگام تعیین ارزش معاملاتی در نظر گرفته شود.

مالیات نقل و انتقال ملک برابر با ۲ درصد از میانگین قیمت روز منطقه محاسبه می شود.

عوامل ساختمانی مانند عمر ساختمان، اسکلت ساختمان، نوع کاربری که پیش تر ذکر شد و نوع مالکیت آن نیز باید هنگام محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک صنعتی، تجاری و یا مسکونی محاسبه گردد.

مدارک لازم جهت پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

  • استعلام دفترخانه ( با ذکر نام خریدار )
  • کپی اسناد مالکیت ( رسمی، غیر رسمی، قراردادی، اجاری )
  • کپی گواهی شهرداری
  • کپی شناسنامه خریدار
  • کپی شناسنامه فروشنده
  • کپی کارت ملی خریدار
  • کپی کارت می فروشنده
  • کپی صورت مجلس تفکیکی ( اگر وجود داشته باشد )
  • کپی پروانه ساختتمان
  • کپی پایان کار
  • نقشه و کروکی محل
  • ادرس دقیق ملک

معافیت پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

ملک هایی که در اجرای ماده ۳۴ قانون ثبت مصوب مرداد ماه سال ۱۳۲۰ و در اصلاحات بعد از آن تحت مالکیت دولت در آمدند از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی معافند.

ملک هایی که در فهرست آثار ملی ایران از آن ها نام برده شده است در صورتی که به سازمان میراث فرهنگی منتقل شوند از مالیات نقل و انتقال ملک معافیت دارند. در صورتی که این املاک دست اشخاص باقی بماند دارای ۵۰ درصد معافیت مالیات ر درامد املاک هستند.

املاکی که به سبب مبایعه نامه و یا سند عادی انتقال یافته باشند و مالک ملک در زمین ساختمان سازی کرده باشد هنگام فروش و تنظیم سند رسمی در صورتی که شهرداری و مراجعه دولتی و قضایی آن را تایید کرده باشند، نیاز به پرداخت مالیات ارزش ساختمان ندارند.

در صورتی که بعد از پرداخت شدن مالیات معامله انجام نشود اداره امور مالیاتی وظیفه دارد ظرف ۱۵ روز با تایید مقامات آن را بازپرداخت نماید.

معافیت پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک

نحوه انتقال سند در دفتر خانه

  • مراجعه به دفتر ثبت و استعلام سند

            ابتدا باید با داشتن مدارک لازم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شده و وضعیت سند استعلام گردد. نتیجه نهایی این کار می تواند از بین دو روز تا دو هفته طول بکشد و هزینه های آن بر عهده صاحب سند است.

  • پرداخت عوارض

صاحب سند باید به شهرداری منطقه ملک مراجعه کرده و عوارض نو سازی و پسماند را استعلام و پرداخت نماید. این مبلغ بستگی به ارزش و وضعیت ملک دارد.

  • مفاصاحساب دارایی

مفاصاحسساب دارایی با مراجعه به اداره دارایی قابل دریافت می باشد.

  • انتقال قطعی سند در دفترخانه

زمانی که تمام حساب ها تسویه می شود مدارک باید به دفترخانه تحویل داده شده و با مشخص شد روز محضر هر دو سوی معامله شرح نسویه حساب کامل مبلغ ملک و شرایط فروش را به دفتر اسناد رسمی ارائه می دهند.

زمانی که معامله انجام شد سند قطعی به ثبت می رشد و هزینه انتقال قطعی سند پرداخت می گردد. این هزینه معمولا بین خریدار و فروشنده به طور مساوی تقسیم می گردد.

مثال محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک

  • آقای جعفری با دریافت مبلغ ۲۵ میلیون ریال به خاطر حقوق ناشی از موقعیت تجاری محل واحد خود را به مالک اصلی واگذار و ملک را تخلیه می کند. محاسبه مالیات نقل و انتقال این ملک، معادل با دو درصد حق واگذاری محل در نظر گرفته می شود. یعنی پانصد میلیون ریال.
  • آقای ملکی، گواهی پایان کار واحد مسکونی خود را در تاریخ پانزده مرداد سال ۹۷ دریافت کرده و در تاریخ ۷ خرداد سال ۱۴۰۰، چهار میلیارد ریال به خانم کریمی فروخته است. برای محاسبه مالیات بر نقل و انتقال قطعی ملک، با فرض این که ارزش معاملاتی ملک دو میلیارد و هشتنصد میلیون ریال برآورد شده باشد مالیات قطع نقل و انتقال به اندازه ۵ درصد اخذ می شود. یعنی مبلغ ۱۴۰ میلیون ریال.

محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک ۱۴۰۰

محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک در سال ۱۴۰۰ نیز مانند موارد ذکر شده انجام می شود و در این سال افزایش مالیات نقل و انتقال ملک اتفاق نیفتاده است. در این قسمت انواع محاسبات برای مالیات نقل و انتقال املاک را با هم بررسی میکنیم.

محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک ۱۴۰۰

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک تجاری

اگر کسی سرقفلی مغازه  یا ملک تجاری خود را با دریافت مبلغی به شخص دیگری واگذار کند مالیات نقل و انتقال سرقفلی آن به اندازه دو درصد مبلغ دریافتی محاسبه می شود.

در حالتی کلی مالیات نقل و انتقال در معامله های قطعی به جز مبلغی که در سند مکتوب شده است و یا هزینه ای که بین شخص فروشنده و شخص خریدار رد و بدل شده است مبنی بر اندازه ارزش معاملاتی ملک در هنگام ثبت معاملات در دفتر اسناد رسمی تعیین می گردد.

اگر سوالی در مورد محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک تجاری دارید میتوانید در بخش نظرات سوال تان را مطرح کنید تا کارشناسان ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی

  • طبق ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ ۵ درصد و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد در تاریخ انتقال از طرف مالک عین یا صاحب حق مشمول مالیات می باشد.
  • طبق ماده ۶۵ قانون مالیات های مستقیم نقل و انتقال قطعی املاک که در اجرای قوانین و مقررات اصلاحات ارضی به عمل آمده واحد های مسکونی از طرف شرکت تعاونی مسکن مشمول مالیات نخواهند بود.
  • طبق ماده ۶۶ قانون مالیات های مستقیم در صورتی که انتقال گیرنده دولت یا شهرداری ها یا موسسه های وابسته به آن ها باشند و در مواردی که ملک به وسیله اجرای ثبت و یا سایر ادارات دولتی به قائم مقامی مالک انتقال داده شوند در صورتی که بهای مذکور در سند از ارزش معاملاتی کم تر باشد در هنگام حساب کردن مالیات موضوع ماده ۵۹ این قانون بهای مذکور در سند به جای ارزش معاملاتی هنگام انتقال حساب مورد ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
  • طبق ماده ۶۷ قانون مالیات های مستقیم فسخ معاملات قطعی املاک براساس حکم مراجع قضایی به طور کلی و اقاله یا فسخ معاملات قطعی املاک در سایر موارد تا شش‌ماه بعد از انجام معامله به عنوان معامله جدید مشمول مالیات موضوع این فصل نخواهد بود.
  • طبق ماده ۶۸ قانون مالیات های مستقیم املاکی که در اجرای ماده ۳۴ قانون ثبت مصوب مردادماه ۱۳۲۰ و اصلاحات بعدی آن به دولت تملیک می‌شود از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی معاف است.
  • طبق ماده ۶۹ قانون مالیات های مستقیم اولین انتقال قطعی واحدهای مسکونی ارزان و متوسط‌ قیمت که ظرف مدت ده سال از تاریخ تصویب این قانون مطابق ضوابط و قیمت‌هایی که وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌نمایند احداث و حداکثر در مدت یک سال از تاریخ انقضای مهلت اجرای برنامه احداث که حسب مورد توسط وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری محل تعیین می‌شود منتقل گردد از پرداخت مالیات بر نقل و انتقال قطعی املاک معاف می‌باشد.
  • طبق ماده ۷۰ قانون مالیات های مستقیم هرگونه مال یا وجوهی که از طرف وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی یا شهرداریها بابت عین یا حقوق راجع به املاک و اراضی برای ایجاد و یا توسعه مناطق نظامی یا مرافق عامه از قبیل توسعه یا احداث جاده، راه‌آهن، خیابان، معابر، لوله‌کشی آب و نفت و گاز، حفر نهر و نظایر آنها به مالک یا صاحب حق تعلق می‌گیرد یا به حساب وی به ودیعه گذاشته می‌شود از مالیات نقل و انتقال موضوع این فصل معاف خواهد بود.
    املاکی که طبق قوانین مربوطه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یا می‌رسد در صورت انتقال به سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به کل مالیات نقل و انتقال قطعی متعلق و در سایر موارد که مالکیت در دست اشخاص باقی می‌ماند نسبت به (۵۰) درصد مالیات مربوط‌ به درآمد موضوع فصل مالیات بر درآمد املاک از معافیت مالیاتی برخوردار خواهد شد. و همچنین هرگونه وجه یا مالی که از طرف اشخاص مذکور بابت تملک املاک یا حقوق واقع در محدوده طرح‌های نوسازی، بهسازی و بازسازی محلات قدیمی و بافت‌های فرسوده شهرها به مالکین یا صاحبان حق تعلق می‌گیرد از پرداخت مالیات نقل و انتقال معاف است‌.
  • طبق ماده ۷۱ قانون مالیات های مستقیم زمین‌هایی که از طریق اسناد عادی معامله گردیده است در موقع تنظیم سند رسمی به نام خریدار قیمت اعیانی احداث شده به وسیله خریدار در محاسبه منظور نخواهد شد مشروط‌ بر این که موضوع مورد تأیید مراجع ذی صلاح دولتی یا محاکم قضایی یا شهرداری محل که ملک در محدوده آن واقع است حسب مورد قرار گرفته باشد.


نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی

  • طبق ماده ۷۲ قانون مالیات های مستقیم در مواردی که پس از پرداخت مالیات از طرف مؤدی معامله انجام نشود اداره امور مالیاتی مربوط‌ مکلف است بنا به درخواست مؤدی و تأیید دفتر اسناد رسمی مربوط، مبنی بر عدم ثبت معامله ظرف پانزده روز از تاریخ اعلام دفتر اسناد رسمی مالیات وصول شده متعلق به معامله انجام نشده را از محل وصولی جاری طبق مقررات این قانون مسترد دارد. حکم این ماده در مورد استرداد مالیات‌های مربوط به حق واگذاری و درآمد اتفاقی نیز جاری خواهد بود.
  • در مورد املاک با عنوان دستدارمی یا عناوین دیگر که حسب عرف محل در تصرف شخصی است چنانچه متصرف تمامی حقوق خود نسبت به ملک را به دیگری منتقل نماید انتقال مزبور مشمول مالیات نقل و انتقال قطعی املاک برابر مقررات این فصل می‌باشد. همچنین در مورد درآمد حاصل از واگذاری سایر حقوق مربوط به این نوع املاک متصرف از نظر مالیاتی مانند مالک حسب مورد مشمول مالیات مربوط خواهد بود و در موارد فوق تاریخ تصرف تاریخ تملک متصرف محسوب می‌گردد.
  • طبق ماده ۷۵ قانون مالیات های مستقیم از نظر مالیاتی مستأجرین املاک اوقافی اعم از این که اعیان احداث شده در آن داشته یا نداشته باشند نسبت به عرصه مشمول‌ مقررات این فصل خواهند بود.
  • در مواردی که نقل و انتقال موضوع ماده ۵۲ این قانون طبق مقررات ایـن فصل مشمول مالیات بـه شـرح مـاده ۵۹ این قانون باشد، وجه دیگری بابت مالیات بر درآمد نقل و انتقال مزبور مطالبه نخواهد شد.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک در موارد خاص

در صورتی که خریدار ملک شخص حقوقی باشد و یا در حالتی که ملک به سبب اجرای ثبت و یا برخی ادارات دولتی انتقال داده شود، در صورتی که مبلغ نوشته شده از ارزش معاملاتی ملک کم تر باشد قیمتی که در سند نوشته شده است به عنوان ارزش معاملاتی ملک شناخته می شود.

اگر ملکی که معامله می شود ارزش معاملاتی نداشته باشد، ارزش معاملاتی آن مشابه با نزدیک ترین محل مشابه به عنوان مالیات محاسبه می گردد.

در صورتی که ملکی که انتقال داده می شود دارای عرصه و اعیان باشد، عرصه و اعیان آن با توجه به ارزش معاملاتی محاسبه می شود تا مالیات آن مشخص گردد.

افرادی که تحت عنوان بساز و بفروش کار می کنند ( چه شخص حقوقی و چه شخص حقیقی ) به جز مالیات نقل و انتقال ملک ده درصد ارزش اعیانی ملک را با عنوان مالیات مقطوعی می پردازند.

یک کمیسیون ۷ نفره شامل ۴ شخص دولتی و ۳ شخص غیر دولتی ارزش معاملاتی یک ملک را تعیین می کنند. در صورتی که تصمیم این کمیسیون ۴ ای موافق داشته باشد دارای اعتبار کافی است.

در صورت وگذاری ملک به صورت رایگان و بلا عوض، شخصی که ملک را واگذار می کند نیازی به پرداخت مالیات ندارد ولی شخص دریافت کننده باید مالیات بر درآمد آن را به میزان ارزش معاملاتی ملک پرداخت نماید.

درباره املاک نوساز که کم تر از دو سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن ها گذشته است، مالک ملک به جز مالیات نقل و انتقال موظف است ده درصد مالیات مقطوع به اندازه ارزش معاملاتی اعیانی را نیز پرداخت کند.

در صورتی که ملکی که مهامله می شود حق واگذاری محل داشته بشد مالیات وجوه دریافتی مالیک به خاطر حق واگذار کردن ملک به اندازه ۲ درصد وجه دریافتی و مالیات نقل و انتقال ملک به اندازه ارزش معاملاتی ملک معادل با پنج درصد مبلغ محاسبه می شود.

محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

بر اسا ماده ۷۸۱ ماده قانون مالیاتهای مستقیم تنظیم سند معاملات املاک توسط دفاتر اسناد رسمی مستلزم دریافت گواهی انجام معامله از اداره امور مالیاتی ذیربط و درج شماره گواهی مذکور در اسناد تنظیمی است.

به منظور رفاه حال کاربران و برای جلوگیری از رفت و آمد های بی مورد در شرایط کرونایی و برای جلوگیری از آلودگی های صوتی و هوا سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک سامانه ای را راه اندازی کرده اند که محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400 را به راحتی برای شما انجام میدهد.

برای محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400 باید در سامانه برونسپاری نقل و انتقال املاک ثبت نام کرده و از دفتر اسناد رسمی استعلام بگیرید که بعد از استعلام میتوان نسبت به محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال املاک اقدام کرد.

در این حالت شما میتوانید مبلغ مالیات را به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت مالیات دریافت کنید. شما برای پرداخت این مالیات بر اساس اطلاعات موجود میتوانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و اطلاعات را از شریق سامانه وارد کرده و مالیات مشخص شده را پرداخت کنید.

محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند ملک در سال ۱۴۰۰

فاکتور هنای مختلفی در تعیین هزینه انتقال سند ملک در سال ۱۴۰۰ تاثیر گذار است ولی به طور کلی میتوان گفت هزینه وام در دفتر اسناد رسمی مهمترین عاملی است که در محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند ملک در سال ۱۴۰۰ مورد استفاده قرار میگیرد.

در این بخش حتما فیلدی را برای محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند ملک در سال ۱۴۰۰ قرار خاهیم داد که میتوانید از طریق آن به راحتی هزینه انتقال سند ملک تان را محاسبه کنید.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال سرقفلی

برای اطلاع از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال سرقفلی ابتدا بهتر است با مفهوم سرقفلی آشنا شویم. سرقفلی در واقع حقی میباشد که در اثر کسب و کار مستاجر و فعالیت های تجاری که در ملک تجاری انجام داده است به دست میاورد.

به همین دلیل در اجاره کردن ملکی که محل کسب و کار خود است نسبت به سایرین مقدم تر است. حق سرقفلی مبلغی است که در نتیجه فعالیت های اقتصادی که مستاجر انجام داده است و و باعث سابقه در محل کسب شده و در جلب ارباب رجوع نقش مثبتی شده است از طرف مالک به او پرداخت میشود.

همچنین در مواردی سرقفلی عبارت است از مبلغی که مالک در همان ابتدای قرارداد از مستاجر علاوه بر اجاره بها دریافت میکند و این پول درآمد به حساب میاید و مشمول مالیات نیز میشود.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال سرقفلی در سال 1400 بر اساس ماده 59 مالیات های مستقیم :

  • برای نقل و انتقال قطعی املاک به میزان 5٪ مالیات تعیین میگردد.
  • برای حق واگذاری سرقفلی از مبلغ وجه دریافتی به میزان 2٪ کسر میگردد و به عنوان مالیات از صاحب ملک و یا صاحب سرقفلی این مبلغ دریافت میشود.

به طور کلی میزان و نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال سرقفلی بر اساس ارزش معامله تعیین میشود و این ارزش گذاری ملک توسط کارشناسان سازمان مالیات صورت میگیرد.

برایدرک بهتر نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال سرقفلی 1400 میتوان این مثال را زد که اگر ارزش معاملاتی سرقفلی یک مغازه 200 میلیون تومان باشد 2درصد آن به عنوان مالیات نقل و انتقال سرقفلی کسر میشود که این برابر با مبلغ 4 میلیون تومان میباشد.

مالیات بر ارث سرقفلی املاک

در صورتی که فردی بعد از سال 1395 فوت شده باشد قانون جدید در این مورد صدق میکند و ازرش گذاری حق واگذاری به نام ورثه انجام میشود و قیمت سرقفلی توسط کارشناس سازمان امور مالیاتی کشور تعیین میشود.

در جدول زیر میزان نرخ مالیات بر ارث املاک و حق واگذاری محل را برای شما عزیزان قرار داده ایم تا بیشتر با مالیات بر ارث سرقفلی املاک آشنا شوید.

لازم به ذکر است که در قانون جدید معافیت مالیات بر ارث سرقفلی املاک وجود ندارد.

طبقه بندی وراث نرخ مالیات بر ارث املاک و حق واگذاری محل
وراث طبقه اول مانند فرزند، پدر، مادر، زن ،شوهر و نوادگان 3%
وراث طبقه دوم مانند خواهر، برادر و فرزندانشان 6%
وراث طبقه سوم مانند عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندانشان 12%

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400 مانند هرآنچه در این گفته شده است انجام میشود و مورد خاصی نیاز نیست به آن اضافه و یا از آن کسر شود.

در این بخش انواع هزینه ها برای مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400 را مورد بررسی قرار میدهیم و شما را با ریز و درشت هزینه های صورت گرفته در این مورد آشنا میکنیم.

هزینه صدور سند تک‌ برگی سال ۱۴۰۰

یکی از مهمترین مسائلی که در مورد محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400 مورد بحث قرار میگیرد هزینه صدور سند تک‌ برگی سال ۱۴۰۰ میباشد.

به طور مشخص در قانون به هزینه صدور سند تک‌ برگی سال ۱۴۰۰ اشاره ای نشده است و هزینه معینی مشخص نشده است.

به طور کلی هزینه صدور سند تک‌ برگی سال ۱۴۰۰ از 500 هزار تومان الی 2 میلیون تومان متغیر میباشد. عوامل مختلفی تعیین کننده هزینه صدور سند تک‌ برگی میباشد که مهمترین این فاکتور ها مشخصات ملک است.

در صورتی که ملکی متراژ بیشتری داشته باشد و بزرگترباشد هزینه صدور سند تک‌ برگی برای آن بیشتر از ملک کوچکتر خواهد بود.

مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه چیست

مالیات بر درامد اجاره، مالیات بر مستغلات خالی و مالیات نقل و انتقال املاک جزئی از مالیات بر درامد املاک محسوب می شوند. مالیات بر درامد اجاره به درامد تحصیل شده اشخاص حقیقی و حقوقی به خاطر املاک و مستغلات تعلق می گیرد و موجر مالک محسوب می شود.

درامد مشمول مالیات مستغلات شامل کل مال الاجاره و مالیات اجاره داری دست دوم است و در این حالت موجر مالک نیست. متراژ ملک، نوساز و یا قدیمی بودن ملک، امکاناتی که ملک دارد و موقعیت مکانی آن از دیگر مواردی است که در تعیین هزینه صدور سند تک‌ برگی سال ۱۴۰۰ تاثیر گذار است.

هزینه انتقال سند ملک در سال 1400

یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که درباره سند زدن پرسیده میشود این است که هزینه انتقال سند ملک در سال 1400 چقدر است و هزینه سند زدن خانه در دفتر خانه چقدر است ؟

یکی از فاکتور هایی که برای تعیین هزینه انتقال سند ملک باید در نظر گرفته شود این است که مبایعه نامه با قولنامه تفاوت دارد و اگر میخواهید قبل از ثبت کردن محضری قولنامه تان تضمینی از فروشنده و یا خریدار داشته باشید میتوانید مبایعه نامه ای بین خودتان تنظیم کنید.

هزینه انتقال سند ملک در سال 1400 بر اساس متراژ ملک تعیین میشود و نمیتوان عدد ثابتی برای آن اعلام کرد.

مالیات نقل و انتقال در سال 98

در جلسه ۱۸ فروردین ماه سال ۹۸، مصوبه هیئت وزیران به دستگاه های مربوطه ابلاغ گردید.

بر این اساس مأخذ محاسبه سایر عوارض و وجوه موضوع تبصره ۳ ماده ۶۴ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم – مصوب ۱۳۹۴- در سال ۱۳۹۸، معادل سی و شش درصد ارزش معاملاتی خواهد بود که با رعایت نصاب مقرر در صدر ماده مذکور شش درصد میانگین قیمت روز تعیین شده است.




دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.