فارسی کردن اعداد در اکسل|تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل|فارسی سازی اعداد در اکسل

در پروژه های اکسل یکی از چالش هایی که کاربران ایرانی با آن رو به رو هستند انگلیسی بودن اعداد است. فارسی کردن اعداد در اکسل یکی از کار هایی است که میتوانید با این نرم افزار حسابداری قدرتمند انجام دهید و ما در این مقاله میخواهیم به شما بهترین فونت فارسی اکسل را معرفی کرده و روش های فارسی کردن اعداد در اکسل را به شما آموزش دهیم. اگر سوالی برای شما با مطالعه این مقاله باقی ماند میتوانید در بخش نظرات سوال تان را مطرح کنید تا اساتید اکسل ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

فارسی کردن اعداد در اکسل

به طور کلی در این مقاله میخواهیم نحوه فارسی کردن اعداد در سلول های اکسل را به همراه فارسی کردن اعداد در محور نمودار اکسل به شما آموزش دهیم. اگر سوالی در هر بخش داشتید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا اساتید اکسل آموزشگاه حسابداری آریا تهران در سریع ترین زمان پاسخ شما را بدهند و مشکل ایجاد شده را رفع کنند.

  • استفاده از فونت فارسی در اکسل

اولین کاری ک باید برای فارسی کردن اعداد در اکسل انجام دهید انتخاب یک فونت فارسی در اکسل میباشد. زمانی که شما از فونت های فارسی استفاده میکنید با تایپ اعداد متوجه میشوید که به صورت فارسی این اعداد نوشته میشوند.

فونت های فارسی فونت هایی هستند که با B شروع میشوند مانند B Nazanin , B Titr.

  • راست چین کردن متن در سلول اکسل

راه بعدی برای فارسی کردن اعداد در اکسل بعد از انتخاب فونت فارسی راست چین کردن سلول میباشد. برای این کار باید از تب Home قسمت Alignment را انتخاب کرده و از قسمت Text Direction گزینه Right-To-Left را انتخاب نمایید.

فارسی کردن اعداد در اکسل
  • تغییر فرمت سلول اکسل

دیگر روش فارسی سازی اعداد در اکسل تغییر فرمت سلول اکسل میباشد. در این روش شما باید سلول های مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی آن ها کلیک راست کنید و از میان گزینه ها Format Cells را انتخاب کنید. در این حالت پنجره ای برای شما باز میشود و شما باید ازمیان تب های موجود Number را انتخاب کرده و از گزینه هایی که در سمت چپ وجود دارد Custom را انتخاب کنید.

شما برای فارسی سازی اعداد در اکسل و همچنین برای تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل و برعکس میتوانید کد هایی را که برای شما در قسمت پایین قرار داده ایم مطابق تصویر در جایگاه مورد نظر تایپ کنید.

فارسی کردن اعداد در اکسل
[$-3020429]General
[$-3010000]General

از این دو فرمول بالا میتوانید برای تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل استفاده کنید.

[$-2020429]General
و یا
[$-2010000]General

از دو فرمول بالا میتوانید برای تبدیل اعداد انگلیسی به عربی استفاده کنید.

دقت داشته باشید که در صورتی که در اعداد فارسی شما جدا کننده هزارگان وجود داشته باشد میتوانید از فرمول زیر برای تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل با در نظر گرفتن جداکننده هزارگان استفاده کنید.

[$-3020429]#,###
  • فرمول نویسی برای تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل

یکی از راه هایی که میتوانید برای فارسی سازی اعداد در اکسل استفاده کنید فرمول های از پیش تعریف شده در نرم افزار اکسل میباشد. همان طور که میدانید نرم افزار اکسل یکی از نرم افزار های قدرتمند حسابداری میباشد که دارای قابلیت های زیادی میباشد و شما میتوانید از تمام این قابلیت ها از جمله توابع تعریف شده در آن برای انجام سریع تر امور خود استفاده کنید.

یکی زا توابع فارسی کردن اعداد اکسل تابع TEXT میباشد. شما میتوانید مانند فرمت تعریف شده برای این تابع که در پایین آن را درج کرده ایم . به این ترتیب میتوانید برای سلول های مورد نظر این تابع را استفاده کنید تا اعداد انگلیسی آن ها به فارسی تبدیل شود.

TEXT(A1,”[$-3010000]General”)=

  • استفاده از کد ویژوال بیسیک برای فارسی سازی اعداد در اکسل

یکی دیگر از روش های تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در اکسل استفاده از کد های ویژوال بیسیک میباشد. در این روش شما میتوانید از تابع (En2Fa) استفاده کنید. برای این روش میتوانید قرار داده شده در قسمت پایین را کپی کرده و در محیط اکسل آن را پیست کنید.

Function En2Fa(rng As Range)
‘ Code written by: Excel Iran Team – Amir Ghasemiyan
Dim num, i As Integer, ch As String
num = rng.Value
For i = 1 To Len(num)
ch = Mid(num, i, 1)
If AscW(ch) >= 48 And AscW(ch) <= 57 Then ch = ChrW(AscW(ch) + 1728)
En2Fa = En2Fa + ch
Next i
End Function

فارسی کردن اعداد در اکسل
  • تنظیم سیستم

آخرین راهی که برای فارسی سازی اعداد در اکسل به شما پیشنهاد میکنیم این است که از طریق کنترل پنل سیستم کامپیوتری تان این مسیر را طی کنید و اقدام به تغییر زبان اعداد نمایید.

Control panel > language and regional option > regional option > customize > digit sub situation > national

در صورتی که از ویندوز 8 و ورژن های بالاتر استفاده میکنید میتوانیدمسیر زیر را طی کنید:

Control panel > Clock, Language, and Region > Region > Additional settings > use native digits > national

آموزش فارسی کردن اعداد در نمودار اکسل

یکی دیگر از کار هایی که میتوانید در نرم افزار حسابداری اکسل انجام دهید فارسی کردن اعداد نمودار های اکسل میباشد. برای این کار شما باید روی اعدادی که در محور نمودار اکسل تان وجود دارد کلیک راست کنید و گزینه Format Axis را انتخاب کنید.

یک پنجره جدید برای شما باز میشود که باید منو را از میان گزینه ها انتخاب کنید و گزینه Custom را از بخش Category انتخاب کنید. شما در این قسمت با کادری خالی مواجه میشوید که باید کد هایی که در روش های بالا توضیح داده شد را وارد کرده و گزینه Add را انتخاب کنید.

آموزش فارسی کردن اعداد در نمودار اکسل

اعداد فارسی در اکسل ویندوز 10

اعداد فارسی در اکسل ویندوز 10 نمیتواند به روش های گفته شده در مقاله انجام شود. همچنین شما میتوانید از تنظیمات سیستم برای این کار استفاده کنید. در این روش نیاز است روی نوار وظیفه در پایین صفحه دسکتاپ تان کلیک راست کنید و از میان گزینه های موجود گزینه adjust date/time را انتخاب کنید.

اعداد فارسی در اکسل ویندوز 10

در این مرحله پنجره ای برای شما باز میشود که باید در میان گزینه های سمت راست گزینه Additional date,time, & regional settings را انتخاب کنید.

اعداد فارسی در اکسل ویندوز 10

روی قسمت Change date,time, or number formats کلیک کنید.

اعداد فارسی در اکسل ویندوز 10

در این مرحله پنجره ای برای شما باز میشود که باید در تب Formats در قسمت Format از میان گزینه های منو کشویی گزینه Persian(iran) را انتخاب کنید.

در مرحله بعد گزینه Additional settings را انتخاب کنید.

اعداد فارسی در اکسل ویندوز 10

در این مرحله پنجره جدیدی برای شما باز میشود که باید در تب Numbers گزینه Use native digits را روی Context قرار دهید.

اعداد فارسی در اکسل ویندوز 10

در نهایت نرم افزار اکسل را در ویندوز 10 باز کنید و از تب Home از بخش Aliignment گزینه Right-to-Left را انتخاب نمایید.

اعداد فارسی در اکسل ویندوز 10

جمعنبدی

در این مقاله تلاش کردیم تمام روش های فارسی کردن اعداد در اکسل را به شما توضیح دهیم. اگر سوالی در مورد اعداد فارسی در اکسل ۲۰۱۹ و سایر ورژن های نرم افزار اکسل دارید میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید تا به سرعت اساتید ما پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداولنحوه فارسی کردن اعداد در اکسل چگونه است؟

تمام روش هایی که میتوانید برای فارسی سازی اعداد در اکسل استفاده کنید را در این مقاله به همراه روش های فارسی کردن اعداد محور نمودارها در اکسل را به شما آموزش داده ایم.ساده ترین روش فارسی کردن اعداد در اکسل چیست؟

راحت ترین ذوش فارسی سازی اعداد اکسل این است که از فونت های فارسی برای تایپ اعداد استفاده کنید. فونت هایی که نام آن ها با B آغاز میشوند فونت های فارسی هستند مانند B Nazanin

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.