استعلام کد اقتصادی | استعلام کد اقتصادی شخص حقیقی، فاکتور، شرکت تعاونی

ما در این مقاله تلاش میکنیم تا درباره استعلام کد اقتصادی مطالبی را به افرادی که میخواهند برای شرکت خود کد اقتصادی بگیرند، ارائه نماییم.

اخذ کد اقتصادی برای چه کسانی ضروری است

اخذ کد اقتصادی برای تمامی اشخاص حقوقی که درحیطه تولید صادرات یا واردات و… مشغول هستند اجباری و ضروری است .

همچنین  تمامی اشخاص حقیقی که دارای مجوز رسمی اجازه فعالیت از سمت ارگان مربوطه تجارت خود هستند یا مالکانی که از ملک خود برای انجام فعالیت های تجاری استفاده میکنند (چه تحت استفاده خود مالک چه اجاره ای) مشمول دریافت کد اتقصادی هستند.

لازم به ذکراست که کد اتقصادی تفاوتی با شماره اتقصادی ندارد. سازماندهی و اخذ مالیات از اشخاص نیازمند این کد اقتصادی است پس شرکتی بدون داشتن این کد نمیتواند فعالیت تجاری داشته باشد

داشتن کد اقتصادی برای تمامی افراد فعال در زمینه های تجاری امری اجتناب ناپذیر است زیرا  این اشخاص برای انجام تمامی فعالیت خود اعم از بستن قرارداد با شرکت ها یا موسسات (چه دولتی و چه خصوصی) شرکت در مناقصه ها و مزایده ها اخذ کارت بازرگانی وگرفتن گواهی ارزش افروده و همچنین برای تکمیل وارسال اظهار نامه مالیاتی خود و… نیازمند کد اقتصادی میباشند.

اخذ کد اقتصادی برای چه کسانی ضروری است

درضمن تمامی فعالیت های تجاری ای که بدون کد اتقصادی صورت میپذیرند فاقد اعتبار قانونی خواهند بود

درصورتی که اشخاص مشغول فعالیت فاقد کد اقتصادی باشند شامل جریمه های سنگین خواهند شد که شامل:

درصورتی که برای بار اول اشخاص اقدام به فعالیت در امورتجاری بدون کد اقتصادی کنند میبایستی دوبرابر سود کل معاملات خود را تحت عنوان جریمه پرداخت کنند چنان چه برای بار دوم این تخلف صورت پذیرد پلمپ شدن محل تجاری به مدت سه ماه را در پی خواهد داشت و اگر برای بار سوم مرتکب این تخلف شوند این اشخاص به سه الی شش ماه حبس محکوم میشوند.

لازم به ذکر است که در صورت فوت اشخاص حقیقی صدور حکم از مراجع قضایی مبتنی بر ابطال شماره اقتصادی و یا اعلام اشخاص حقیقی مبنی بر اتمام فعالیت های تجاری خود یا لغو وجوز فعالیت کد اقتصادی این اشخاص ابطال میگردد.

 در ضمن مساجد و حسینیه ها و تکایا و هر مکانی که به فعالیت های مذهبی مرتبط باشند همچنین اشخاص حقیقی که در زرمینه های هنری ادبی و فرهنگی فعالیت دارند همانند نویسندگان ونقاشان و … و تمامی پیمانکارهایی که ارزش پیمان هایشان طی یک سال زیر پنج میلیون تومان باشد هیچ نیازی به دریافت کد اقتصادی براساس قانون ندارند

کد اقتصادی چیست

کد اقتصادی یک کد دوازده رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای تمامی اشخاص حقیقی وحقوقی که دارای فعالیت های تجاری اعم از تولید,صادرات,خدمات و … میباشند صادر میشود . این کد همانند کد ملی برای تمامی افراد منحصربه فرد میباشد.

نحوه دریافت کد اقتصادی

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت شماره اقتصادی مراحل زیر را میبایستی طی نمایند :

  •  تکمیل مدارک مورد نیاز در سامانه امور اقتصادی ودارایی کشور به ادرسwww.tax.gov.ir
  • بررسی مدارک توسط اداره مالیات و مراجعه به قسمت مستغلات
  • نوبت دهی به منظور راستی ازمایی توسط کارشناسان اداره مالیات کشور
  • تشکیل پرونده
  • تخصیص کد اقتصادی
  • همچنین مدارک لازم برای دریافت کد اتقصادی شامل:
  • گواهی امضا  از تمامی صاحبان امضا شرکت
  • تمامی مدارک ثبتی شرکت از جمله اسانامه تقاضانامه و…
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضا
  • سند مالکیت به نام شرکت و یا اجاره نامه رسمی و دارای کد رهگیری از ادرس شرکت بهام شرکت و هولوگرام دار
  • مهر شرکت
  • مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی عبارت است از:
  • تصویر شناسنامه وکارت ملی
  • تکمیل فرم درخواست کد اقتصادی
  • تصویر پروانه کسب معتبر
  • عکس پرسنلی

پس از اتمام تمام مراحل برگه اقتصادی شرکت که شامل کد اقتصادی شماره پرونده شماره واحد مالیاتی و تمامی اطلاعات مربوط به پرونده مالیالتی میباشد به دست شرکت خواهد رسید

دریافت سریع شماره اقتصادی

به منظوردریافت سریع کد اقتصادی جهت انجام فعالیت های تجاری خود میبایستی به سامانه امور اقتصادی و دارایی کشور به ادرس www.tax.gov.ir  مراجعه کرده و تمامی مراحل ثبت نام تا دریافت کد رهگیری را به انجام رسانید.

استعلام کد اتقصادی تکسا

 کد اقتصادی کدی به مشابه کد ملی یک فرد می باشد، ولی به منظور یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار تعیین می گردد. کد اقتصادی یک عدد منحصر به فرد می باشد که جهت هر واحد اقتصادی با واحدهای اقتصادی دیگر مختلف می باشد.

این کد اقتصادی 12 رقمی که به وسیله سازمان امور مالیاتی که خودش زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است مشخص می شود و به یک کسب و کار ارائه می شود.

استعلام کد اتقصادی تکسا

سامانه کد اقتصادی دارایی

این سامانه به ادرس tax.gov.ir جهت تسریع امور صادر کردن کد اقتصادی برای اشخاص طراحی وتنظیم شده است.دریافت این کد شامل مزایای زیادی است از جمله احراز هویت اشخاص در اداره مالیات کشور تسریع روند بررسی دفاتر ومدارک حسابداری شرکت ها دریافت کارت بازرگانی که تنها بوسیله این کارت میت.وان در عرصه صادرات و واردات مشغول فعالیت بود و… .

علاوه بر موارد ذکرشده قوانین معافیت های مالیاتی بجز برای افرادی که دارای کد اقتصادی هستند محسوب نخواهد شد.

تمامی شرکت ها توسط روش گرید ارزیابی میشوند.این روش برای ارزیبای شرکت ها از لحاظ مالی ایجاد شده است.

تمامی شرکت ها برای قراردادهای مهم خود نیازمند دریافت گرید هستند وهرچه گرید یک شرکت بالاتر باشد احتمال موفقیت این شرکت در مازیده ها بیشتر و بیشتر میشود.

تمام شرکت ها ظرف دوماه پس از ثبت و انتشار آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور مهلت دارند برای دریافت کد اقتصادی خود توسط سامانه ذکرشده اقدام کنند.در غیر اینصورت این شرکت ها از تمامی فعالیت های تجاری خود منع میشوند

استعلام کد اتقصادی فاکتور

کد اقتصادی که به شماره اقتصادی نیز معروف است، شامل ۱۲ رقم شماره می باشد که متعلق به افراد حقوقی و حقیقی که مشاغل اقتصادی در حوزه ساخت محصول و یا عرضه خدمات دارند می باشد.

این کد برای تشخیص موسسه ها، کمپانی ها و اشخاص در بخش مالیاتی به کار برده می شود و شرکت هایی که ثبت شده اند همگی نیاز است بعد از اینکه آگهی راه اندازی خود را در روزنامه های رسمی منتشر کردند و در آخر بعد از گذشته ۶۰ روز، به یک سازمان مالیاتی که در محدوده محل کارشان است رفته و پس از تشکیل پرونده مورد نیاز سرانجام کد اقتصادی را درخواست کنند.

قبل از انجام هر نوع قراردادی با افراد حقوقی، درست بودن کد اقتصادی کمپانی آن ها باید چک شود و مورد استعلام قرار گیرد.

استعلام کد اتقصادی فاکتور

استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی

چنانچه قصد استعلام اطلاعات اشخاص حقوقی را دارید میتوانید با مراجعه به سامانه ثبت اسناد واملاک کشور زیرنظر قوه قضائیه به ادرس www.ilenc.ssaa.ir  بوسیله شناسه ملی شماره ثبت نام شخصیت نوع شخصیت سارمان ثبت کننده اقدام نمایید

استعلام کد اقتصادی شخص حقیقی

چنانچه قصد انجامم معاملات تجاری با یک شخص حقیقی را دارید نیارمند داشتن شماره ملی آن فرد هستید.پس از دریافت شماره ملی شخص حقیقی با مراجعه به سامانه مالیت بر ارزش افزوده به ادرس www.evat.ir میتوانید نتیجه استعلام کد اقتصادی را به راحتی دریافت کنید.

استعلام کد اقتصادی شخص حقیقی

استعلام کد  اقتصادی شرکت تعاونی

برای استعلام کد اقتصادی شرکت ها، باید در اول به سایت سازمان امور مالیاتی کشور قسمت بررسی اعتبار ثبت نام تایید شده توسط ادارات کل به آدرس اینترنتی https://www.evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx مراجعه نمایید.

در این قسمت شما می توانید با وارد کردن اطلاعات شرکت از کد اقتصادی آنها اطلاع کسب نمایید.

استعلام کد اقتصادی شرکت ها

اگر به دنبال استعلام کد اقتصادی شرکتی هستید میتوانید با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به ادرس www.evat.ir با داشتن شماره ملی یا کد ملی مدیرعامل شرکت یا شخص حقوقی اقدام به استعلام نمایید. و یا جهت اطمینان از صحت اطلاعات کد اقتصادی شرکت بازهم میتوانید از سامانه یاد شده در بالا استفاده نمایید و نتیجه استعلام کد ان شرکت را دیافت نمایید.

استعلام کد اقتصادی شرکت ها

استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی

از دیگر مواردی که از ما میپرسند این است که استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی برای چه مواردی صورت میگیرد. در واقع کد اقتصادی با شناسه ملی متفاوت است و تفاوت آن ها در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی میباشد.

اشخاص حقیقی از شناسه ملی میتوانند اشتفاده کنند ولی اشخاص حقوقی ماند شرکت ها باید دارای کد اقتصادی باشند که این کد اقتصادی 12 رقمی میباشد.

برای استعلام کد اقتصادی و شناسه اقتصادی باید به آدرس www.evat.ir مراجعه کنید و در بخش استعلام شخصیت حقوقی اطلاعات سازمان خود را وارد کنید.

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی شما یکی از ملزومات برای گرفتن کارت بازرگانی بعد از ثبت شرکت میباشد. برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی باید سازمان ها بعد از ثبت ظرف مدت دو ماه پرونده مالیاتی تشکیل دهند و برای اخذ کد مالیاتی اقدام کنند.

شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی اهمیت دارد؟ در واقع در صورت نداشتن کد اقتصادی اشخاص حقیقی نمیتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند و برای مناقصات و یا مزایدات شرکت کنند و عقد قرارداد با سازمان های دولتی نیز ملزم به داشتن این کد اقتصادی میباشد.

برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی باید مدارکی که پیش تر اشاره کردیم را به واحد مالیات تحویل دهید و در صورتی که کارشناس مالیاتی این مدارک را تایید کند میتواند آن را ثبت نماید.

بعد از آن که مدارک تایید شدند به بخش نظارت و پیگیری تحویل داده میشود و این بخش نیز اقدامات لازم را انجام میدهد و مدارک را به اداره کل اطلاعات خدمات مالیاتی ارسال میکند.

در نهایت بعد از آن که ارزیابی های لازم صورت گرفت کد اقتصادی صادر خواهد شد.

هزینه اخذ کد اقتصادی

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که هزینه اخذ کد اقتصادی چقدر است و برای آن که بتوان کد اقتصادی دریافت کرد باید چقدر پرداخت کرد؟

هزینه اخذ کد اقتصادی در صورتی که مدارک کامل باشد و ایرادی در نقص مدارک وجود نداشته باشد در موسسات مختلف متغیر میباشد اما به طور کلی هزینه اخذ کد اقتصادی از 600 تا 900 هزار تومان متغیر میباشد. البته ثبت نام و اخذ کد اقتصادی رایگان میباشد اما این هزینه حق الزحمه کارشناس مربوطه میباشد.

نحوه دریافت کد اقتصادی برای کارتخوان

برای آن که بتوانید از کارتخوان استفاده کنید و درگیر پرونده های فرار مالیاتی نشوید نیاز است که برای کارتخوان خود کد اقتصادی دریافت کنید و در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنید.

دقت داشته باشید هزینه کد اقتصادی برای کارتخوان رایگان میباشد اما اگر از کارشناسی در این حوزه کمک بگیرید تا کار هایتان سریعتر انجام شود باید حق الزحمه او را پرداخت کنید.

برای اطلاع از نحوه دریافت کد اقتصادی برای کارتخوان میتوانید به صفحه کد مالیاتی چیست مراجعه کنید. در این صفحه به صورت تصویری شما را با نحوه دریافت کد اقتصادی آشنا کرده ایم که با طی کردن این مراحل میتوانید بدون مشکل کد اقتصادی را دریافت کنید.

جمعبندی

در این مقاله به طور کامل نحوه استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی و دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی را به شما توضیح دادیم و کلیه ابهامات در این حوزه را برطرف کردیم.

سوالات متداولاستعلام کد اتقصادی چگونه است؟

نحوه استعلام کد اتقصادی به روش های مختلف برای شخص حقیقی، فاکتور، شرکت تعاونی در مقاله توضیح داده شده است.دریافت سریع شماره اقتصادی چگونه امکان پذیر است؟

به منظوردریافت سریع کد اقتصادی جهت انجام فعالیت های تجاری خود میبایستی به سامانه امور اقتصادی و دارایی کشور به ادرس www.tax.gov.ir  مراجعه کرده و تمامی مراحل ثبت نام تا دریافت کد رهگیری را به انجام رسانید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.